AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
45.
Kép: Vonalak, síkok, tér 1911-1912
A prágai Szépművészeti Múzeum megtiszteltetésnek tartja, hogy
bemutathatja annak a kitűnô amerikai gyűjteménynek egy nagy és összefüggô
részét, amely létét két cseh emigránsnak köszönheti. Ez az anyag egyszersmind érv
a közép-európai identitásról folyó vitában, különösen arra vonatkozóan, milyen
szerepet játszott Közép-Európa a XX. század művészetében. Jan és Meda Mládek
gyűjteménye évtizedeken keresztül épült, az 1940-es évek végétôl máig, vagyis
fôleg azokban az években, amikor szülôhazájukban nemcsak a modern művészetre
jártak rossz idôk, de általában a szabad szellemre. Ilyen körülmények között a
gyűjtôket nemcsak a művek szeretete mozgatta, hanem az a kötelességtudat is, hogy
erejük szerint dokumentálják és mentsék mindazt az értéket, amelyet a cseh
művészet létrehozott.
A festô Frantisek Kupka és a szobrász Otto Gutfreund, akiket joggal tekinthetünk
a XX. század eleji cseh képzôművészet két legjelentôsebb mesterének, ott szerepel
a gyűjteményben, amelynek bizonyos értelemben önmagában is megálló részét Kupka
életműve alkotja.
Kupka munkái kerültek elôször Meda, a fiatal cseh diáklány - leánykori nevén
Sokolová gyűjteményébe. 1948-ban, a kommunisták februári hatalomátvétele
után Meda nem tért vissza Csehszlovákiába, és lehetôségei szerint próbálta
segíteni hasonló sorsú kortársait. Késôbb is támogatta a független cseh
művészetet, és sokat tett azért, hogy a folytonosság tudata megôrzôdjék. Ebben az
idôben kereste fel Frantisek Kupka párizsi műtermét. A művész munkáival való
megismerkedés egész életére komoly hatással volt. Mint késôbb elmondta, Kupka
műveibôl értette meg a modern művészet eszköztárát. A festô munkásságának
igézetében újult erôvel folytatta gyűjteménye bôvítését.
Tanulmány a fekete hangsúly címu képhez 1910-1920, Tanulmány a fúga két színre
c. képhez 1920-21
Természetesen nem csak Kupka művészete foglalkoztatta. Még diákként monográfiát jelentetett meg Toyenról, a cseh szürrealista festôrôl, aki szintén párizsi emigrációban élt. Ezen a könyvön dolgozott, amikor megismerkedett jövendôbeli férjével, Dr. Jan Mládekkel, a tekintélyes nemzetközi pénzügyi szakemberrel, több évtizeden keresztül az International Monetary Fund egyik vezetô képviselôjével. Mládek átfogó műveltségű ember volt, értôn közeledett a költészethez, s maga is írt, korántsem műkedvelô szinten. Ô is sokat tett e nagy gyűjtemény létrehozásáért, amelynek magvát a cseh művészet alkotja, de nem hiányoznak belôle Közép- és Kelet-Európa más országainak alkotásai sem. A gyűjteménynek egy fontos része a hatvanas évek közepén alakult ki, amikor húsz év után Mládek asszony újból Csehszlovákiába látogatott. Meglepetéssel fedezte fel az akkori nem hivatalos művészek alkotásait. Nyomban hozzákezdett műveik gyűjtéséhez, fôként azért, hogy e műalkotásokat, amelyeket Csehszlovákiában tilos volt kiállítani, és tilos volt külföldre küldeni, kiállításokon mutathassa be az Egyesült Államokban és Európában.
Grafikus motívumok elhelyezése II. 1912-13, Tanulmány a kozmikus tavasz Teremtés
címu képhez 1920-1921.
Ezzel együtt gyűjtôi és kiállítói tevékenységének és művészettörténészi
munkájának központjában mindvégig Kupka állt. Odaadóan szolgálta a festô
életművét, és sokat tett megértéséért. Kupka megértését nagyban gazdagította
az a feltáró munka, amelyet a festô levelezésének és általában az életmű
gyökereinek felderítésével és tanulmányozásával végzett, valamint a műveket
megvilágító új és értékes elemzés. Különösen nagy jelentôsége van annak, hogy
kimutatta, mennyiben kapcsolódik a festô a közép-európai művészi
gondolkodásmódhoz. Ezáltal hozzásegített a művek jelentéstartalmának
megértéséhez, értékeik felismeréséhez. Ezért szerepel a katalógusban az a
tanulmány, amelyet a New York-i Guggenheim Museumban rendezett nagy Kupka-kiállításra
írt, és amely megvilágító erôvel mutat rá a festô közép-európai gyökereire.
Úgy vélem, hogy az itt látható anyag hitelesen dokumentálja ezt a perspektívát,
amely egyben magyarázattal szolgál arra is, miért tartották Kupkát olyan sokáig
inkább perifériális művésznek, és miért hat ma művészete olyan erôteljesnek és
idôszerűnek.
Az absztrakt festészet alapítói közül Vaszilij Kandinszkijon kívül Kupka volt az
egyetlen, aki nem Picasso kubizmusának felszabadító hatására indult el új utakon.
Szabadsága és fegyelme egészen más földrajzi és szellemi talajban gyökerezett: ezt
a környezetet gyakran egyenest a modern művészet antitézisének tekintették. Kupka
művészetérôl írt sok új szempontot kínáló tanulmányában Meda Mládek feltárja,
milyen logikus, ám radikális belsô fejlôdés vezette a festôt a megkésett cseh
nemzeti ébredés hagyományában és az európai szimbolista és történeti
festészetben született művészi nyelvtôl a tiszta formák szabad kifejezéséig.
Bemutatja, hogyan formálódott gondolkodásában a tényleges művészi megvalósulást
jóval megelôzve a nem objektív festészet. Ez volt a feltétele annak, hogy Kupka
19091911, illetve 191113 között olyan gyorsan és biztosan hajtott végre
radikális fordulatot a munkásságában. Alfred H. Barr Jr., a modern művészet kiváló
kritikusa, a New York-i Museum of Modern Art alapítója 1936-ban figyelt fel erre a
letisztult új művészetre, s a legnagyobb elismerés hangján szólt róla.
Kupka jelentôségét már nem abban látjuk, hogy nyilvánvalóan és vitathatatlanul
kezdeményezô szerepet játszott a művészi formanyelv felszabadításában (az
elsôbbség, amely évekkel ezelôtt oly szenvedélyes viták tárgya volt, végül is nem
annyira fontos kérdés), hanem abban a bámulatos szabadságban és biztonságban,
amellyel az absztrakció legkülönbözôbb formáit művelte. Már munkásságának
kezdetén fölényes biztonsággal és szuverenitással mozog az absztrakció területén,
akkor, amikor a nonfiguratív művészet más alapítói sokszor még nagyon is
felismerhetô, kézzelfogható modellekbôl kiindulva próbálgatják új formanyelvüket.
Módszerének olyan változatos és ugyanakkor maradéktalanul végiggondolt művek
köszönhetôk, mint a Fúga két színre, a Grafikus motívumok rendezése és a
Függôleges síkok. Ezek nem kósza felfedezô utak - mindegyik elôkészítô
tanulmányok és végigpróbált változatok következetes sorozatára épül, amely a
különbözô emberi tartásokban és helyzetekben, földi és kozmikus állapotokban
értelmezi a felfedezett autonóm kifejezés és szimbólum jelentését. Kupka
művészete a különbözô témák egyidejű pluralitásában fejlôdik, és sok
tekintetben elôrevetíti az absztrakt művészet késôbbi fejlôdésének belsô
sokrétűségét. Egyszerre több úton haladt, s talán elsônek látta meg és
tudatosította, hogy a modern és posztmodern művészet nem ugyanazt a pályát fogja
bejárni, mint az elôzô korok művészete, nem egyenes vonalúan, hanem párhuzamosan
fejlôdik.
Poétikus gép 1925, Körkörösök és merolegesek 1918 után
Nem csatlakozott csoportokhoz, nem kereste kritikusok és galériások kegyeit,
19101913-ban írt elméleti kiadványa tíz év késéssel jelent meg, akkor is csak
cseh fordításban (írásainak francia gyűjteményes kötete 1989-ben látott
napvilágot): ebbôl adódhatott, hogy éveken keresztül nehezen kategorizálható, a
teoretikusok fogalmaival dacoló jelenségnek könyvelték el. Így volt ez
Franciaországban, ahol életének javát töltötte, s ahol mindvégig külföldit
láttak benne. A Puteaux csoport tagjaival (Jacques Villon, Marcel Duchamp, Robert
Delaunay) való kapcsolatait leszámítva elszigetelten élt, csak néhány művész és
teoretikus, köztük Theo van Doesburg, Alfred H. Barr és Max Bill találta meg hozzá az
utat. És így volt ez Csehországban is, ahol tisztelték és megbecsülték, de egészen
az 1960-as évekig csak nagyon kevéssé értették.
Ma innovatívnak és relevánsnak érezzük Kupka témáinak sokféleségét, a
mozgásból és a kozmikus fejlôdésbôl merített inspiráció sajátos és eredeti
egyesítését a nem tárgyiasan (a festô kifejezésével: zeneileg) megszervezett
képsíkon, a forma- és színviszonyok spirituális ôszinteségét. A kreatív
kifejezés pluralisztikus és polifon megjelenését sem látjuk zavarosnak és kuszának,
ellenkezôleg: az önmagát folytonosan újrateremtô szabadság lelkesítô
megnyilvánulásának.
Otto Gutfreund szobrainak e sorozatát Jan és Meda Mládek a hatvanas években
gyűjtötte, azzal a szándékkal, hogy a jeles szobrász művei helyet kapjanak az
amerikai múzeumokban. Jóllehet ez az anyag lényegesen kisebb Kupkáénál, de nem
kevésbé jellemzô a közép-európai kultúra sajátos vonásaira nézve. Gutfreundra
hatott a kubizmus. Ez azonban keveset mond egyéni megközelítésmódjáról, arról,
ahogyan ezeket az eredetileg tisztán festôi elveket a szobrászatban alkalmazta.
Tanulságos lehet műveit összehasonlítani az utána jelentkezô francia kubista
szobrászok munkáival. Dallamosságukkal ellentétben Gutfreund műveibôl a
közép-európai expresszionizmusra jellemzô súlyos drámaiság és mély gondolatiság
árad, ami nemcsak a közelgô háborús katasztrófa elôrejelzése, hanem egy egész
szellemi korszak széthullásának megsejtése is. De ahogyan Kupka művészetét is
jobban megértjük a közép-európai szellem sajátos fénytörésén át (és ebben az
összefüggésben említést érdemel egyfajta ideológiai és szellemi rokonsága az
olasz futurizmussal), úgy Gutfreund életművéhez sem a francia kubizmussal való
összevetés visz közel igazán. Többet ígér, ha olyan jelenségekhez fordulunk, mint
a második bécsi iskola zenéje, amelynek alapítója ezt írta: A művészet
segélykiáltás, azoké, akik érzik a világ súlyát.
Ezért remélhetjük, hogy ez a kiállítás a közép-európai kultúrában kibontakozó
együttműködéshez is hozzáteszi a magáét, és általa nemcsak egymást fogjuk jobban
érteni, hanem mindenekelôtt önmagunkat.
Bethlenfalvy Bálin
Copyright© Európai Utas-2001