Európai Utas

AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
TIZENEGYEDIK ÉVFOLYAM ELSŐ SZÁM
40.


Gellér Katalin

MIÉRT ÉPPEN 1900?

Miért éppen a századforduló művészetérôl született három, méreteiben is lenyűgözô kiállítás Párizsban és Londonban? Talán az ezredforduló, a kerek számokhoz, évfordulókhoz szívesen kötôdô gondolkodásmód határozta meg a választást? Korunk művészetének leszakadása a tradícióról vagy épp tradícióhoz kötésének kísérlete rejlik a visszatekintés mögött?

Gustav Klimt, Judith II (Salome) 1908

58old.jpg (26086 bytes)

A kissé bizonytalan alapozású, nem mindig remekművekkel operáló párizsi szecesszió-kiállításról már az elôzô számban szó volt. Az angliai tárlatok közül sajnos lefutott, illetve New Yorkban még elérhetô az 1900: Művészet válaszúton című kiállítás, amely arra vállalkozott, hogy egymás mellett mutassa be az 1900-as párizsi világkiállítás mára jórészt elfeledett sztárjait és az akkor alig néhány művel szereplô, ma a modern művészet úttörôiként tisztelt alkotókat. Sôt a szembesítést kiszélesítve Cézanne, Picasso, Monet művei mellett láthatók voltak a hasonló szellemben dolgozó, de idáig inkább csak szülôhazájukban ismert alkotók is (tôlünk Szinyei Merse Pál és Rippl-Rónai József).

Hogy mennyire hű ez az általános kiállítási gyakorlattól eltérô, jellegzetesen mai szemlélet a felidézett korhoz, bizonyította a Victoria and Albert Museum egyetlen stílusirányt, a szecessziót kiemelô tárlata is, amely még tágabb idôszakot, és ha lehet, még tágabb teret fog be a szecesszió nemzetközi forrásainak tudós feltérképezése során. Nemcsak különbözô helyeken dolgozó kortársakat helyez egymás mellé, hanem megmutatja elôzményeiket is, így Louis Majorelle kecses szekrénye mellett XVIII. századi francia rokokó munka látható, s a XVIII. század végérôl származó japán tartóedényt (inrót) szinte mindegyik Daum-váza vagy Lalique-ékszer mellé nyugodtan odahelyezhették volna.

A kontinentális művészeti trendektôl általában távol álló angol művészetben ritka kivétel volt a XIX. század második fele, amikor Anglia diktálta a művészeti divatot. Az angliai forrásokból megszületô szecesszióra az alapítók késôbb már mint idegenre tekintettek, s így a szoros követôk közé csak azokat lehet sorolni, akik, mint a gödöllôi művésztelep alkotói, az Arts and Crafts eredeti, romantikában, historizmusban gyökeredzô eszményeihez még a XX. század elején is ragaszkodtak.

René Lalique: Függő
(A távoli hercegnő)
1898-99

58old2.jpg (12449 bytes)

A századfordulón az európai és az amerikai művészek, mind a nemzeti tradíciókat keresôk, mind az új hívei elsôsorban angol példaképeket követtek. A magyar grafikusok Aubrey Beardsley vonalaival rajzolták ópium keltette álmaikat, a falvak, a népművészet pusztulását sirató elégiáikat és Attila életét. Nagy Sándor üvegfestményén a Júlia szép leány című ballada vízió-jelenetét „preraffaelita angyalok" kísérik. Körösfôi-Kriesch Aladár Zách Klárát és társnôit Rossetti és Walter Crane hôsnôire emlékeztetôen fogalmazta meg. S ekkor még nem is esett szó az építészetrôl, az angol kertváros hazai változatairól.

Az angol művészetbôl kibontakozó szecesszió a gyökerekhez, a középkori művészethez – és Kelet- és Közép-Európában a nemzeti tradícióval azonosított regionális jegyekhez – való visszatérés programjával nagy hatást gyakorolt a még posztromantikus nemzeti eszményekben élô országokban is.

Az a belsô fejlôdés, amely a preraffaeliták és William Morris tevékenységében a századvégi szimbolista művészet születéséhez és az iparművészet szecessziós felvirágzásához vezetett a szigetországban, csak a „végeken", Skóciában és Írországban mutatott az európai művészeti élethez hasonló kibontakozást. Jól tükrözi ezt a kiállítás, amely a „stílusalapítókhoz" méltón nagyívű és átgondolt, a forrásokat, köztük az említett angol mestereket: a preraffaelita festészetet és iparművészetet, valamint a szecesszió elsô jelentkezését – Arthur Heygate Mackmurdo híres székét (1882) és könyvcímlapját (1883) – imponáló erudícióval és arányérzékkel mutatja be.

Inró, kis tartály Japánból
1775-1800

58old3.jpg (10495 bytes)

Persze, mondhatjuk, könnyű az angoloknak a Victoria and Albert Museum valószerűtlenül gazdag, a legkülönbözôbb korszakokat, kultúrákat tartalmazó gyűjteményébôl kiválogatni a szecessziós mesterek forrásait, japán színes fametszeteket, kimonókat, perzsa vázákat, iszlám kerámiát, egyiptomi és népművészeti remekeket és kiemelkedô szimbolista festményeket Dante Gabriel Rossettitôl Gustave Moreauig.

Ebben a közegben világossá válik, hogy a magyaros szecesszió születésében oly fontos szerepet játszó keleti motívumok felhasználása sem volt magányos jelenség. Továbbélt egyrészt a romantika elvágyódó keletkultusza mind az építészek díszítôelemeiben és térformálásában, mind a nagy szimbolista festményeken, csak néhány példát említve Paul Gauguin szigetkeresésében, Csontváry napkultuszában. Másrészt, fôleg az iparművészetben a nemzeti művészet nagy korszakai szolgáltak kiindulópontul a historizmustól soha teljesen elszakadni nem tudó szecessziós mesterek számára. A bécsi szecesszió bútorművészetének biedermeier gyökerei, Mucha nemzeti hagyományként felfogott osztrák–cseh barokk motívumai csak néhány példája a múltbeli igazolást, illetve nemzeti identitást keresô törekvéseknek.

Louis Majorelle, szekrény 1900-ból

59old.jpg (18015 bytes)

A magyar stílust kezdetben keleti motívumokban keresôk közül Zsolnay Vilmos egykor a Victoria and Albert Museum elôdjében felhalmozott művek tanulmányozására utazott Londonba. Nem véletlen tehát, hogy a kiállítás elsô termében a szecesszió fô áramlatait képviselô egy-egy kiemelt mű – René Lalique Szitakötô-nôje, Otto Eckmann hattyús szônyege, Van de Velde életenergia-vonalas gyertyatartója, Josef Hoffmann geometrizáló ezüst gyümölcsös tála, Charles Rennie Mackintosh széke, s a kor vonzó nôképét, a szecesszió pin up girljeit megteremtô Alfons Mucha plakátja – mellett ott van a Zsolnay-gyár perzsa üvegformáig visszavezetett „tulipános vázája" (1899) is.

A századelôn szűnt meg a közép- és kelet-európai képzôművészetet a nyugati művészeti folyamatoktól elválasztó fáziskésés, s kialakult a nyugati művészet periódusaival megegyezô egymásutániság, folyamatosság, az irányzatok egymásból való épülése. Általánosnak tekinthetô, hogy a század végén egymásra torlódva, szinte egyszerre ismerik meg a régió művészei a naturalizmust, a szimbolizmust, a szecessziót és az impresszionista festésmódot. Még a szecesszióba a skótokhoz hasonló egyedi vonulatot, a geometrizáló irányt bevezetô osztrák művészek egy jelentôs része is a népművészet, a helyi tradíciók beépítését tartotta a nemzeti identitás megôrzését lehetôvé tevô modern művészet útjának. Az orosz, a lengyel, a cseh és a magyar művészek népművészeti motívumkincsüket vitték be a szecesszióba, s mítoszaikat, meséiket a szimbolizmusba.

Emil Gallé vázájának részlete.
Készült 1904-ben

59old2.jpg (15696 bytes)

Ezért telitalálat a kiállításon az a norvég népművészeti falipolc, amelyen magyarországi és erdélyi korsók sorakoznak. Egy vitrinbe gyűjtve látható a kelta motívumokkal illusztrált múlt századi könyv, a breton menyasszonyi ruha, a viking tradíciókat beépítô norvég „sárkánystílusban" készült szék és egy északi mondát feldolgozó Gerhard Munthe-faliszônyeg. A regionális hagyományokat mint ôsi éltetô forrást fedezték fel a művészek, bár többnyire csak a szecesszió ismert dekoratív motívumkincsét gazdagították a hagyományból.

Az ipari fejlôdés, a városiasodás ellenhatására létrejött naturalista természetvallás képi bemutatása kiemelt szerepet kapott a kiállításon, hisz a szecessziós munkák többsége eköré rendezhetô. A félelmetes gyorsasággal kibontakozó iparosodás, a nagyvárosok kialakulása a pozitivista haladásgondolat híveit lelkesedéssel töltötte el, de ezzel párhuzamosan növekedett a szorongás, a korábbi kultúra pusztulása és – ma ismerjük fel teljes mélységében a benne rejlô prófécia igazságát – a természet háttérbe szorulása miatt. A tudomány legújabb eredményeit (fotó, egyre tökéletesedô mikroszkópok, film) hasznosító művek születtek, mint a Maw és Társa növényi struktúrákat mutató csempéi. A természetet felidézô-megôrzô szemlélet reprezentánsa a szinte kínos precizitással kialakított, taszítóan naturalista orchidea-hajdísz (Philippe Wolfers) és szarvasbogár-csat (René Lalique). Tiffany üvegének szája kinyílt virágra emlékeztet, Émile Gallé vázájának felszínén denevérek suhannak. A kiállításon felépített Hector Guimard tervezte Métropolitain metróállomás kanyargó, indázó oszlopainak tetején naturalista lámparózsabimbók vöröslenek, álca voltukban hasonlatosak az elektromosság-allegóriák lágy húsú istennôihez, a régi formákban megjelenô új tartalmakhoz.

Théophile Steinlen plakátja 1896-ból

59old3.jpg (26656 bytes)

Ezt a kettôsséget tükrözik a korszak új szimbolikáját keresô építészeti törekvések, amelyek a tomboló eklektikától (Az Elektromosság palotája) a funkcionális tervezésig a legnagyobb változatosságot mutatják. A legkiemelkedôbbek, Van de Velde, Victor Horta, sôt Guimard műveiben a naturalista-absztrakt életvonal a funkciónak való megfeleltetés is egyben.

Loďe Fullernek a kiállításra videósított formában élôvé tett tánca minden mesterkéltsége ellenére a természetet, a madarak nászi táncát idézi emlékezetbe, a kabarék közegébe csempészett természeti energiát. A tánc motívuma, ha nem is feltűnô didaktikával, de újra és újra visszatér a kiállításon. Gustave Moreau Jelenés című vásznán (1876) a Salomét gyötrô lelkiismeret-furdalást jelenítette meg festôi fényeffektusokkal és újszerű grafikus eszközökkel. A kép felszínére rajzolt ornamensek a téma egy másik feldolgozásán, a táncoló Salomét ábrázoló festményen a nô testét is beborítják. A francia mester interpretációjától, a bibliai történet mitikus-dekoratív közegének dekoratív megjelenítését már csak néhány lépés választja el a szecesszió táncábrázolásainak halálsejtelemmel telített erotikájától. A kígyózó vonalak és a mesterkélt gesztusrendszer egysége a táncot az egyik legszecessziósabbnak tartott műfajjá tette. Stéphane Mallarmé leírásában a táncosnô nem táncoló nô, hanem mindazon formák, virág, pillangó stb. metaforikus felidézôje, amelyeket forgómozgásával felidéz.

A szecessziós szimbolika egyik specifikus jegye a fenyegetô nôkép is, amely többek között Salome táncát, medúzafôket ábrázoló művekben bontakozott ki. René Lalique karmos, sárkányra, szfinxre hasonlító, kettôs természetre utaló lényével indul a kiállítás, amely bemutatja a hagyományos madonna- és anyakép teljes megváltozását (Edvard Munch: Madonna, 1895; Giovanni Segantini: Rossz anyák). Louis Comfort Tiffany érzéki, hatalmas virághoz és emberi szájhoz egyaránt hasonlatos vázája akár a nômitológiához is besorolható lenne. A szecessziós formákban a tradícióôrzôket kevesebb mű képviseli. Az utópikus szocialista eszményeket dédelgetô Hatok csoportjából az Alexandre Charpentier szekrényét díszítô dombormű anyaképét említhetjük, de jogosan szerepelhetne itt egy gödöllôi alkotás is.

63old5.jpg (16597 bytes)
Eugéne Grasset:
A morfinista, 1897

A szecesszió virágmitológiájának szinte minden változata jelen van a kiállításon. Dante Gabriel Rossetti Beata Beatrix című (1860–70) festményén a hôsnô kezébe pipacsot festett. Kettôs történetet, Dantéét és felesége halálát sűrítette egy kompozícióba. A szimbolizmus összetett jelképrendszere a szecessziós ábrázolásokon általában allegóriává egyszerűsödött. Így egyik visszatérô motívuma volt az álom szép nôalakként, hajában pipacsokkal való megjelenítése (Maurice Bouval büsztje: Az Álom, 1898).

A plakátokon és az egyedi grafikaként is népszerű színes litográfiákon a modern nagyváros kettôs arca is megjelent: a mulató Párizst megörökítô Jules Chéret és Henri de Toulouse-Lautrec plakátjai mellett látható Eugčne Grasset Morfinista nô című litográfiája.

63old.jpg (17280 bytes)
Csecsemő ruhásszekrénye Alexandre Charpentier alkotása 1893-ból

A kiállítás zárórészében, a szecesszió nagy centrumainak bemutatásában München és New York között kiemelt helyet kapott Budapest is. David Crowley munkájának köszönhetôen a kiállított tárgyak a magyar művészet fejlôdési ívét és fô irányait jól reprezentálják. Faragó Ödön historizmusból a szecesszióba átvezetô magyaros bútoraival a kezdetet jelzi, a kibontakozást Vaszary János Vásár című gobelinje. Az angol példaképeket követô nemzeti irányt egyedül a Kós Károly Attila-illusztrációi után készült paraván képviseli (a katalógus nem említi a paraván kivitelezôit: Taller Pált, aki faragta, és Marx Bélát, aki színezte). A századfordulón beáramló új tendenciák közül az angol mellett a legmarkánsabb hatású, a francia volt: itt Rippl-Rónai József Kalickás nô című festménye, tányérai és a Szűzek sorozatából választott litográfiája szerepel. A magyar iparművészet csúcsteljesítményeit Zsolnay Lúdanyó-vázája és Róth Miksa Felkelô nap című mozaikja képviseli, amely átvezet a Tiffany-üveg apoteózisaként bemutatott amerikai művészethez.

63old4.jpg (18200 bytes)
René Lalique:
Szitakötő-asszony 1897-98

Hogy a magyar részleg részben a VandA régi vásárlásaiból gyűlt össze, jelzi az angol–magyar kapcsolatok egykor intenzív voltát, amelyet még az 1848-as emigráció alapozott meg. A század végén pedig olyan különös, egzaltált figurák élesztették a magyar művészet és népművészet iránti érdeklôdést, mint Rozsnyay Kálmán, akirôl Dutka Ákos így emlékezett: „Jár elôtte a sötét, rosszmájú hír, hogy Wilde Oszkár barátja, Walter Crane famulusa, hírhedt kalandok hôse." Rozsnyay lelkesedése nyerte meg Walter Crane-t, hogy langyos fogadtatású bécsi és budapesti bemutatkozása után Magyarországon még egyszer nagy kollekcióval, önállóan állítson ki.

62old2.jpg (11110 bytes)
René Lalique kőrisbogarakat ábrázoló
brossa 1903-04 ből

Ezt a lendületet, együtthaladást és sokszínűséget törte meg az elsô világháború után kialakult helyzet, majd a tökéletesen záró vasfüggöny. Az emigrációs és a hazai művészet élesen és sokáig véglegesnek tűnôen elvált. Ezt tükrözi a szecesszió nagy tárlatán méltón jelen lévô magyar művészettel szemben a májusban nyílt Modern Tate Galéria kiállítása, amelyen – ha jól láttam bombariadótól kényszerűen megszakított látogatásom során – egyedül Moholy-Nagy László képviseli a magyar művészetet.

62old.jpg (42550 bytes)
Alexander Morton és műhelyének szövött faliszőnyege 1897-ből


Copyright© Európai Utas-2000