AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
45.
Az ön gyűjteményébôl december közepétôl február közepéig kiállítás
nyílik a budapesti Ludwig Múzeumban és a Közép-európai Kulturális Intézetben.
Frantisek Kupka festményei és Otto Gutfreund szobrai évek óta járják a
világot. Fel tudná sorolni a korábbi állomásokat?
A gyűjteményem elôször Prágában volt látható, négy évvel ezelôtt. Aztán
a bécsi Albertina tűzte programra, ez volt a legjobban sikerült kiállítás, aztán a
müncheni Haus der Kunstban mutatták be. Ezután Brnóba vittük, majd Pozsonyba, aztán
Finnországba, ahol a kiállítás szenzációszámba ment. A finn nagykövet jött el
Prágából, hogy megnyissa a kiállítást, és mondhatom, tele volt velünk a helyi
sajtó. Most Cesk´y Krumlovban van, majd jövôre a madridi Reina Sofiában kap
helyet, ahol, reméljük, hasonló fogadtatásban lesz része.
Hol lesz a végállomás? A hírek szerint Prágában múzeum épül, hogy
befogadja a gyűjteményt. Tudna mesélni a múzeum alapításáról, és annak
körülményeirôl?
A végállomás természetesen Prága lesz, de minden bizonnyal késôbb is fog
utazni a kollekció. Április végére, május elejére készen lesz a prágai múzeum, de
még száradniuk kell a falaknak. Ez egy XIV. századi malom épülete, és a
helyrehozatala komoly építészeti és politikai vitát váltott ki. Én ragaszkodtam az
üvegtetôhöz, az építészek azonban hallani sem akartak róla. Végül sikerült
meggyôznöm a kultuszminisztert, Pavel Dostált, aki kijárta az üvegtetô
engedélyezését. A 122 millió koronába kerülô helyreállítás költségeit a
prágai városháza és a Mládek alapítvány közösen állta. A gyűjteményem egy
részét tulajdonképpen Prágának ajándékoztam cserébe a malom ingyenes használati
jogáért, ami így kilencvenkilenc évre biztosítja a múzeum jövôjét.
És hogy született a múzeum ötlete?
Tudja, a férjem nagy hazafi volt, akárcsak én, és megértette, hogy a
művészeket segíteni kell, és hitt abban, hogy a nemzet és az ország
fennmaradásának kulcsa a kultúra fenntartása. Ha egy nép elveszti kultúráját,
megszűnik nemzet lenni. Azért akartam kiállításokat rendezni, hogy bemutassam a cseh
művészeket, de saját múzeum nélkül ez lehetetlen volt. A gyűjteményem darabjait
apránként vettem meg Csehszlovákiában, Lengyelországban, Magyarországon, és mert
akkoriban minden nagyon olcsó volt, meg is engedhettük magunknak, noha nem voltunk
gazdagok.
Hogy tudná összefoglalni pár mondatban a magyar közönség számára Kupka
művészettörténeti jelentôségét?
Valójában ô az absztrakt festészet megalapítója. Az érdekes az, hogy akkor a
festészetben a kubista irányzat uralkodott. A realizmus és az impreszszionizmus
szintéziseként a kubizmus valójában a figurativitás csúcspontja volt. Kupka azonban
másképp gondolkodott. Ô zenei módon akart alkotni, ahogy mondta: a semmibôl teremteni
valamit. Egy idôben alkotott kandinszkijjal, az orosz Maleviccsel és a holland
Mondriannal, de ôk teljesen más irányból indultak el az absztrakt festésmód felé.
Kupka volt az élharcos, ô már sokkal korábban próbálkozott az absztrakcióval. Nem
volt épp könnyű dolga, hisz távol a hazájától, Párizsban élt, és amikor elsô
festményeit bemutatta, 19101112-ben, a kritika kifejezetten ellenségesen
fogadta, majdhogynem száműzték a művészi életbôl, és még szláv származását is
felrótták neki. Az egész világ ellene fordult, de neki volt bátorsága bemutatni
műveit a kritikusoknak és a közönségnek.
Kupkát ön tette híressé. Mit vár attól, hogy Prágában most múzeumot nyit a
műveinek?
Ez nem egészen így van. Én ismertem kupkát, és olyan voltam neki, mintha a
lánya volnék, nagyon szeretett, de most már inkább ô olyan, mintha a fiam lenne.
Megváltoztatta az életemet, az biztos. Én azelôtt nem értettem a modern művészetet.
De meglátogattam a műtermét, és számomra akkor nyílt ki a világ. Azelôtt
egyszerűen nem fogtam fel a modern képeket. Az egyetemen odamentem a tanáromhoz, hogy
segítsen, mert én ezen a képen sem gitárt, sem asztalt nem látok! Azt mondta, hogy
menjek el a múzeumba, és csak nézegessem a képeket, egyszóval nem igazán tudott
segíteni. Aztán elmentem Frantisek Kupka műtermébe, és ott mindent
megértettem, remegni kezdtem, és kérdeznem sem kellett. Azóta imádom a művészetet
azelôtt is szerettem, mint a legtöbb ember, aki szereti a szép képeket, de a
művészet igazi izgalmát nem ismertem. Azt az érzést, hogy a jó művészetnek komoly
tétje van. Azóta a könnyekig megindít, ha valami igazán megszólít, egy gyönyörű
festmény vagy opera. Akkor azonban, amikor Kupkával találkoztam, még nem volt meg a
kellô szakmai tudásom, ezért nem tudtam feltenni neki a megfelelô kérdéseket. Ma
már nagyon bánom, hogy mindig csak a politikáról beszélgetünk hisz mindketten
csehek voltunk ahelyett, hogy a művészetérôl faggattam volna. Amúgy nem
kupkának nyitottam a múzeumot, korántsem. A múzeumra azért van szükség, hogy a
közép-európai művészeket segítsem, hogy megmutathassák magukat. Míg az oroszok
mindenhol ott vannak, az önök művészeinek, a mi cseh művészeinknek és a
lengyeleknek nem is volt igazán alkalmuk bemutatkozni. Párizsban azt mondtam Dorivalnak,
a tanáromnak: Be fogom bizonyítani, hogy Kupka cseh. Erre ô: Hagyjuk
meg inkább Párizsnak, különben tönkretesszük. De én nem hagytam annyiban.
Most már mindenki tudja, hogy Kupka cseh, és a csehek büszkék Kupkára, tehát végül
nekem lett igazam.
Hogyan született a gyűjtemény?
Kupka halálának másnapján Kupka asszony kihozott egy képet a hálószobából,
és megkérdezte, tetszik-e. Persze tetszett, erre odaadta. (De mikor elmentem, kért
érte 100 dollárt
) Hát így kezdôdött. Nekem amúgy művészettörténészként
késôbb is alkalmam volt utazni, mert nem vállaltam állásokat. Nagyszerű ajánlatokat
utasítottam vissza amerikai múzeumokban, de tudtam, ha elszegôdöm múzeumigazgatónak,
nem lesz többé alkalmam a cseh művészettel foglalkozni. Pedig ez éltetett. Elôször
mindig Prágába utaztam, és annyi képet vásároltam, amennyit csak tehettem. És
igyekeztem ezeket mindig ki is állítani.
Mit fog kiállítani a múzeumban, ha elkészül?
Mindenekelôtt Frantisek Kupka képei lesznek láthatók, de például a cseh
Jetelová és jó pár Magyarországon ismeretlen cseh művész mellett Jovánovics
György alkotásai is állandó tárlaton lesznek. Az elsô kiállítás, amelyet
rendeztem, tisztán figurativ volt, ezért azt szerettem volna, ha a következôn Maurer
Dórát és más non-figuratívokat tudok bemutatni, de a férjem súlyosan megbetegedett,
meghalt, és nekem nem volt többé erôm és alkalmam, hogy utazzak. De ismerem a magyar,
lengyel és közép-európai művészeket, és egy nap még meg akarom valósítani a
másik kiállítást, amely a geometrikus stílusban alkotó művészeket mutatná be.
Kovács KatalinBart Dániel
Copyright© Európai Utas-2001