AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
45.
D. Magyari Imre
SZELLÔ SZÁRNYÁN
Az operettrôl és az Operettrôl
Az emeleti erkély korlátjának támaszkodunk a Budapesti Operettszínház új
igazgatójával, Kerényi Miklós Gáborral. Augusztus van, nézzük a Marica grófnô
próbáját e mű Kerényi rendezte elôadásával és színes utcabállal nyílt
meg Budapesti Operettszínházra keresztelve szeptember 21-én a gyönyörűen
felújított épület, amelyben pontosan egy hét múlva a Funny Girlt is bemutatták.
December elején a harmadik premierre is sor került, a Bozzi úr, a kutyára, Verebes
Istvánnal a címszerepben. Látványosan, mintegy három messze hangzó akkorddal
elindult a Kerényi vezette Operettszínház, telt ház van minden este. A Marica
grófnôt pótszékrôl nézem. Kerényi rendezésében minden benne van, ami egy
operett-elôadástól várható: látvány, csillogás, tempó, humor, érzelmesség,
csöpp pszichológia, rengeteg apró ötlet, mindez igen kifinomult ízléssel. Sztárok
és jövendô sztárok: Kalocsai Zsuzsa, Oszvald Marika, Nyári Zoltán, Szolnoki Tibor.
De hadd idôzzek még a korlátnál, kedves emlékem ez a korábbi támaszkodás.
Tehát odalent a színpadon munkavilágításban, egy szál zongora kíséretével Nyári
Zoltán esetleg Derzsi György vagy Vadász Zsolt, hármas szereposztás van
mint Tasziló gróf éppen a holdvilágot kéri, amennyiben Budapest fele megy, mondja meg
a pesti nôknek, hogy ô, mármint Tasziló, imádja ôket.
Gyors önvizsgálatot tartok a nézôtér félhomályában: Szeretem én ezt?
Hogyne szeretném, felelem azonnal, némi esetleg kurucos daccal. Sznob
országban élünk, ezért a dac. Bizony szeretem én a kellemes színházat is, a
kellemesség műfajait is, miért ne szeretném? Nem azt mondják, hogy változtassam meg
éltem, csupán azt, hogy érezzem jól magam, de erre éppúgy szükség van, mint éltem
amúgy valóban nélkülözhetetlen megváltoztatására, ha szabad egy pillanatra Rilke
csodálatos versét profanizálnom. Százszor inkább egy fordulatos, szellemes, dallamos
operett (lehet frivol, sôt pajzán is), egy jó vígjáték vagy felhôtlen bohózat,
mint egy csikorgó szonett, egy unalmas tragédia vagy egy ötlettelen szimfónia. Mindent
lehet jól és rosszul csinálni, a tehetség, az elemezhetetlen tehetség minden
műfajban felcsillanhat. Offenbach, Strauss, Kálmán, Lehár, Fényes Szabolcs kiváló
zeneszerzôk és az operettet a zene élteti, a dallam, a csillogó hangszerelés,
s ebben nincs hiány. Arra ugyan kíváncsi lennék, minden hátsó gondolat nélkül,
hogy a Zeneakadémián, Hans Koessler híres osztályában mirôl társalgott egymással
Bartók és Kálmán Imre, Kodály és Szirmai Albert. Ôszintén remélem, hogy el tudtak
beszélgetni. Békeffy István, Szilágyi László, Martos Ferenc, Harmath Imre, G. Dénes
György nagyszerű szövegírók ha akarom, szövegeik még mély
valóságismeretrôl is tanúskodnak, hisz például hogy csak egy finom
megfigyelésre utaljunk Londonban, sej, tényleg van számos utca. Sorolhatnánk
remek librettistákat is, akik épkézláb, fordulatos történetet, szellemes
párbeszédeket tudnak kitalálni. És ha bejön egy Honthy, egy Latabár, egy Feleki, egy
Bilicsi, az igazi színház. Fogalmazhatunk úgy is: ott azonnal színház lesz. Bejön
egy Darvas Iván
Ahogy ô énekelte a vígszínházi Csókos asszonyban azt, hogy
Van a Bajza utca sarkán egy kis palota
(Ez is milyen igaz!) Popriscsin és báró
Tarpataky aligha tudnának mit kezdeni egymással, a közönség jelentôs része is csak
egyikükkel vagy másikukkal, de egy nagy művész mindkettôjükkel. Ugyanez érvényes a
musical műfajára is. Mindenesetre bennem megfér a Csárdáskirálynô és a Hamlet,
sôt az operett és az Operett, azaz Gombrowicz darabja is, ez talán még nem a
skizofrénia súlyos esete, fôleg, hogy a kellemesség műfajaihoz való viszonyomból
nem hagynék ki némi iróniát, mi több, öniróniát. A világ alapvetôen disszonáns,
a kellemesség minden műfaja alapvetôen konszonáns. Ez nem baj. Szórakoztató és
megnyugtató, lelkileg felszabadító elhinni a mesét, azt játszani, hogy tegyünk úgy
pár órára, mintha a világ is konszonáns lenne, mintha a jó mindig gyôzne
miért ne gyôzne olykor legalább a színpadon? S miért ne lehetnénk érzelmesek?
Zavarni az szokott, ha rosszul, esztétikailag erôtlenül csinálnak valamit, vagy ha
hazudnak és ezt is minden műfajban lehet. Ha Dániában valami bűzlik és
valami mindig bűzlik, Dánia már csak ilyen , és azt mondják, nincs itt baj
semmi, az zavar. Ha éppen nem errôl beszélnek, azt elfogadom. Ez közös játék:
tudjuk, hogy mi van, de most épp feledkezzünk meg róla. Feledkezzünk meg és bele!
Valóban nem mindegy, persze, hogyan. Nem mindegy, hogy pezsgôt, netán tokajit iszunk
vagy valami gyanús lôrét. Van rossz operett, és jó operettet is lehet nagyon rosszul
játszani, de a műfaj egészét kár kidobni az ablakon.
A jó operett és a jó operett-elôadás egyébként nem fordít hátat Dániának:
szinte mindig van benne több-kevesebb irónia, humor, és vannak aktuális politikai
célzások. Ott volt az irónia és az aktualitás Kálmán elsô operettjében, a Vígben
bemutatott 1908-as Tatárjárásban is, amelyik a Monarchia hadseregén élcelôdött. A
librettista meg is kapta a magáét: Ha az ember a hadseregünk minôségét Bakonyi
úr beadványa alapján ítélné meg írta az osztrák kritikus , azt
kellene hinni, hogy csupán játékkatonákkal rendelkezünk. Aztán jött az elsô
világháború
A Csárdáskirálynô 1915-ös ôsbemutatója, mint ezt Molnár Gál
Péter felidézi egy nagyszerű tanulmányában, felháborodott kritikákat váltott ki.
Hogyan is fordulhatna elô kérte ki magának a művet az egyik bécsi lap
, hogy fônemességünk vagy tisztikarunk bármelyik képviselôje egy ilyen
varietébeli vagy színházi nôcskéhez kötné magát, és házasságról meg egyéb
effélékrôl beszélhetne neki? De talán azért indulatos a szöveg, mert mintha
mégis elôfordult volna: báró Edelsheim-Gyulai Lipót lovassági tábornok 1873-ban a
Carl Theater komikájának nemcsak beszélt a házasságról, hanem feleségül is vette,
s mikor a tábornok meghalt, a hölgy kezét egy Lobkowitz herceg kérte meg
Rudolf
fôherceg kültelki kocsmákban duhajkodott, és nôs férfiként kezdett viszonyt Maria
Vetserával, s akkor még nem beszéltünk Ferenc József Schratt Katalin színésznôhöz
fűzôdô bensôséges kapcsolatáról. Lehár 1905-ös Víg özvegyének Pontevedrója is
aktuális utalás a Szerbiával rokonszenvezô Montenegróra. Offenbach is gúnyolódott a
második császárságon és a harmadik köztársaságon. Az operett persze nem
kíméletlen és nem kérlelhetetlen, csupán csipkelôdô, hisz célja a szórakoztatás
és, ne tagadjuk, a bevétel, a könnyű műfaj a legtöbbször üzleti
vállalkozás is. Az operetteket, slágereket és a kabarétréfákat nem vérrel írják,
hanem az elôzô bevételbôl vett tollal. Offenbach üzletember is volt.
(Tény, az operett, a kabaré, a sláger, a könnyű műfaj hajlamos önszántából,
olykor a legalpáribb eszközöket is bevetve a felejtés mákonyává, hazugsággá
válni, Gombrowicz szavával monumentális idiotizmussá Gombrowicz
ugyan az operettműfaj egészével kapcsolatban használja ezt, illetve a furcsán
elismerô isteni idiotizmus kifejezést. Vannak cinikusok, sôt vannak
tehetséges cinikusok. És vannak, akik védtelenek velük szemben. Nekik készülnek, ôk
néznek végig minden szappanoperát, ôk olvasnak el minden bulvárlapot, és ôk
andalodnak el az operetteken. Berúgnak egy pohár italtól, s nem tudnak különbséget
tenni valódi pezsgô és hamisítvány, pezsgô és lôre között. Ez viszont már
recepcióesztétikai kérdés, de ilyen kifejezést aligha illik használni egy cikkben,
amelyik az operettrôl és az Operettrôl, az Operettszínház történetérôl szól. Nem
feltétlenül az operett tehet arról, noha törekszik a könnyen fogyaszthatóságra, s
kiszolgálja közönségét, hogy nézôinek, rajongóinak egy része túlértékeli a
kellemes, s hogy elutasítja, netán indulatosan elutasítja a kellemetlen
művészet alkotásait.
Az operett és a valóság teljes összekeverésére a legszívszorítóbb példa
Sárbogárdi Jolán jegykiadó és tragikus hôsnô, Parti Nagy Lajos figurája, az
Ibusár című zenés-táncos huszerett fôszereplôje, akiknek az operett
életpótlék, sôt maga az élet, amibe belemenekülne, de ez lehetetlen.
Kétségbeesetten kering a dal a vágányok felett: Szállj, szállj, szép brazil
boám, / Szállj, szállj, szellôk nyargalán
Jolika távoli elôdje
egyébként Amerikában élt, Cecíliának hívták és egy önkiszolgáló étteremben
dolgozott ôt láttuk Woody Allen 1984-es filmjében, a Kairó bíbor
rózsájában, amelyben a hollywoodi filmsztár lelép a vászonról Cecíliához
)
Még mindig az emeleti korlátnál állunk.
Nem Wagner, viszont Kálmán, súgja Kerényi Miklós Gábor, aki amúgy az
egyik legkiválóbb zenés színházi rendezô, mivel az elôbb, még az irodájában
beszélgetve valami olyasmivel okvetetlenkedtem, hogy egy súlyos opera, például Wagner
után nem degradáló-e egy súlytalan operettet, például Kálmánt rendezni. Emlékszem
ugyanis A bolygó hollandi Kerényi megálmodta szegedi elôadására 1988-ból,
megnéztem szombat este, s utána még egyszer vasárnap délután, annyira jó volt,
ahogy jó volt a Miss Saigon is az ô rendezésében. Nem is tudom, miért kérdezek
ilyesmit, hát miért ne lehetne hol operát, hol operettet, hol musicalt rendezni?
Kerényi munkássága is példa arra, hogy könnyűzene és komolyzene, kellemes és
kellemetlen művészet nem áll olyan távol egymástól. Idézzünk fel egy anekdotát:
mikor Brahmstól egy hölgy autogramot kért a legyezôjére, amelyen a Kék Duna-keringô
néhány taktusa volt látható, Brahms ezt firkantotta oda: Leider, nicht von
mir
, Sajnos, nem én írtam
Bátor mondat: egy Brahms
kifejezi elismerését egy Straussnak, ami a másutt is honos sznobság jegyében nem
szokás.
Maradjunk az operettnél, bár ebben a színházban korántsem csak operettelôadások
lesznek.
Ebben a színházban
Az épület 1894 óta létezik. Fellner és Helmer tervei szerint épült, miként annyi
színház a Monarchiában, köztük a bécsi Volkstheater, a pesti Víg vagy a lerombolt
Nemzeti. De ez nem színháznak készült: orfeumnak. Az építtetô Somossy Károly, aki
Krúdy szerint Pestet mulatni tanította, hol a Rákóczi út és az
Ötpacsirta utca sarkán lévô Beleznay kerti mulatóban, hol a Váci és a Régiposta
utca sarkán található Korona kávéházban. Somossy vonzódott a sarkokhoz, így
felfedezte a NagymezôMozsár sarkon lévô telket. Elôször egy fabódéban
tartott elôadásokat, amelyet átalakíttatott úgy, hogy télen is lehessen játszani
benne. Aztán 1890-ben orfeumszállodát építtetett Fellnerrel és Helmerrel, ez az
Elsô Fôvárosi Orfeum. Aztán ennek a helyére egy újabbat, ez az 1894 márciusában
megnyílt Etablissement Somossy. Somossy elôadásai mindig is a fôváros
látványosságai voltak, a Barrison lányokkal, Yvette Guilbert-rel akit
Toulouse-Lautrec lefestett , Fregolival, az olasz átváltozóművésszel, Rienzi
Mariskával és elsôsorban Carola Cecíliával, a Hölgyzászlóalj című, fergeteges
sikerű operett sztárjával, aki még magát Bogár Imrét, a jó nevű betyárt is
domborította. Az orfeumhoz kávéház és télikert is tartozott a mai Moulin
Rouge , amelyek felidézésére Krúdyt szokták citálni, az Ady Endre éjszakáit:
Piros fényben égtek és mégis oly elôkelôséggel világítottak a Nagymezô
utcára ablaktáblái, amilyen nobilisság a mai Pesten [1925-ben] el sem képzelhetô.
Bársony- és damasztdrapériák, faliszônyegek vereslettek kifelé
Adynak
kedves helye volt a kávéház s fôleg az éjfélkor nyitó télikert, olyan virágokkal,
mint Mágnás Elza. A nagy sikerek és a nagy forgalom ellenére Somossy azonban nem tudta
kifizetni hitelezôit. Nem nyugodott, újabb vállalkozásokba fogott, s újabb
pénzzavarokba, adósságokba keveredett, végül tönkrement. Szegényen halt meg,
1903-ban, Nagymezô utcai albérlôként, példázva az élet disszonáns voltát.
Tönkrement az orfeum harmadik igazgatója is, Waldmann Imre, ô felakasztotta magát
Bécsben
Waldmann Fôvárosi Orfeumában lett népszerű Huszár Pufi és Gyárfás
Dezsô. Rövid ideig itt működött 1901-tôl Zoltán Jenô Tarka
Színpada, szerzôi közt Nagy Endrével, Molnár Ferenccel, Heltai Jenôvel. Ez volt,
még a mulató német nyelvű műsorába illeszkedve, betétként, Budapest elsô magyar
nyelvű kabaréja, amely épp emiatt bukott meg: a közönség anyanyelve német volt. A
télikertben nyitotta meg 1913-ban a Pavillon Mascot-t Kondor Ernô, aki egyébként az
önálló, teljesen magyar nyelvű kabaré elindítója a Teréz körúti Bonbonničre-rel
1907-ben Kondor szerzôdtette konferansziénak Nagy Endrét. A bemutató elôtti
prológust Somlay Artúr mondta. 1919-ben Harmath Imre vezetésével a télikertben kezdte
meg tevékenységét a Fôvárosi Kabaré, de csak három bemutatóig jutott. Ne soroljuk
tovább a lényeg: megjelent Ben Blumenthal amerikai vállalkozó hogy
került ide? , aki 1921-ben megvásárolta a Vígszínházat, s egy esztendôvel
késôbb bérbe vette a Nagymezô utcai épületet is, amelyet Málnai Béla,
Szentgyörgyi István és Vágó László alakítottak át színháznak.
1922. december 23-án tartották az elsô premiert: az Olívia hercegnô című operettel
nyitottak, nem épp nagy sikerrel. Gombaszögi Frida mondta el Heltai Jenô
köszöntôjét: Sötét idôk szavával bús szívedben / Ünnepre gyűlsz ma,
árva Budapest
Nem lehetett operettes a hangulat.
Operett: a műfaj a XVIII. század végén született Franciaországban, elsô nagy alakja
a kölni születésű Jacques Offenbach (18191880), aki gyerekkorától Párizsban
élt, itt lett híres zeneszerzôvé, a Champs Élysées Mozartjává, ahogy Rossini
nevezte, ki tudja, hogy ironikusan vagy elismerôen-e. Százkét színpadi művet
írt
Magyar nyelven 1860-ban indult meg az operettjátszás, a Nemzeti Színházban
Offenbach egy művét, az Eljegyzés lámpafénynél-t mutatták be, amelyet késôbb
átvittek a Lánchíd budai hídfôjénél lévô Budai Népszínházba, ahol csak egy
elôadásra volt érdeklôdés. A két év múlva színpadra állított Dunanan apó
szintén Offenbach-mű már százas szériát ért meg. A francia
zeneszerzô társulatával 1861-ben Pesten járt, a megkapó című Nôvé változott
macskát adták elô. Produkciójukról Jókai Mór nem igazán hízelgôen írt:
Ezt a mulatságot mutatni be a szemérmes magyar közönségnek valóságos
terrorizálása a szimpátiának, de alighanem tévedett a közönség
minôsítését illetôen. Offenbach darabjai hozták el az új műfajt a Monarchiába,
Bécsbe és Pestre, ahol Millöckernek, Suppénak, Straussnak, illetve Lehárnak,
Kálmánnak, Jacobi Viktornak, Huszka Jenônek köszönhetôen felvirágzott a bécsi és
a budapesti operett Huszka Jenô Lili bárónôjébôl kölcsönöztem egyébként
a Szellô szárnyán címet, hosszan töprengve, ne dobjam-e rá Sárbogárdi Jolán
brazil boáját.
Az 1875-ben nyílt Népszínház a késôbbi Nemzeti a Blaha Lujza téren a
népszínművek mellett operetteket játszott, köztük magyar darabokat is, amelyek
közül az elsô siker 1885-ben Konti József és Deréky Antal Eleven
ördöge Blaha Lujzával. Sok éven át elsôsorban operettet játszott az 1897-ben nyílt
Magyar Színház s természetesen a Beöthy László alapította, 1903-tól 1936-ig
működô Király Színház az épület megálmodója Somossy Károly, aki 1901-ben
itt is nyitott egy orfeumot. A Király Színházban a János vitézt, a Sybillt, a Gül
babát, A víg özvegyet, a Csárdáskirálynôt mutatták be olyan művészekkel, mint
Fedák Sári, Kosáry Emmy, Medgyaszay Vilma, Rátkai Márton, Latabár Árpád, akadt
tehát konkurencia. Az 1896-ban felépült Vígben elsôsorban bohózatok, vígjátékok
mentek, majd Molnár, Bródy, Hunyady
A Fôvárosi Operettszínházban, amelyik 1923
februárjától viseli ezt a nevet, az elsô siker a harmadik bemutató, Jean
GilbertHarsányi Zsolt Marinka, a táncosnôje. A három gráciát, Lehár Bécsben
útjára indult s itthon átdolgozott művét már háromszázszor játszották, ebben
énekelte Biller Irén mazochisztikusan, hogy Ha megversz is, imádlak
én
(Ha már ismét Lehár nevét említem: a konszonánsnak gondolt műfajok
sem mindig tűnnek rögtön annak. Molnár Gál Péter idézi fel a történetet,
miszerint 1905-ben a bécsi Theater an der Wien igazgatója, Karczag Vilmos így förmedt
rá Lehárra, amikor az bemutatta neki új operettjét: Dos ist ka Musik!,
Ez nem zene! A darab A víg özvegy volt
)
Innentôl kezdve többek közt Rátonyi Róbert kétkötetes, alapos könyve, az Operett
alapján korrektül lehetne sorolni a bemutatókat, kitérve mondjuk a színészi hírnév
mulandóságára ki emlékszik Tolnay Andorra, az 1924-es Nótás kapitány
címszereplôjére? , a revüoperett megjelenésére ez 1925-ben történt, a
cím mi lehetett volna más: Halló, Amerika! , vagy arra, hogyan virágoztatta fel
Sebestyén Géza a Fôvárosi Nyári Színházat a Horváth kertben és a Városi
Színházat, az egykori Népoperát, a mai Erkelt a Tisza Kálmán téren
El lehetne
mondani, hogy 1930-ban pár hónapig a Nagymezô utcai épületben működött Kabos Gyula
(!) Fôvárosi Művész Színháza, néhány évvel késôbb pedig Bárdos Artúr Művész
Színháza, hogy a színházat 1949-ben államosították, hogy 1966-ban is volt
átépítés. Lehetne intimitásokat, lábjegyzetekben megôrzött érdekességeket
sorjázni. Hogy a Népszínház 1862-es Offenbach-elôadásában, a már említett Dunanan
apóban, az elsô nagy pesti operettsikerben a tánckarban a fiatal Jászai Mari
kánkánozott. Egy Médea! Hogy az Eleven ördögben Blaha Lujza nadrágszerepet
játszott, egy kamaszfiút, amit még kétszer megismételt a Suhancban és a Kópéban.
Hogy 1904-ben Fedák Sári maga kunyerálta el Beöthy László igazgatótól a János
vitéz címszerepét, s hogy árvalányhajas jelmezét Újházi Edétôl kapta.
Maradjunk a Nagymezô utcai színháznál.
Sokat látott ez az épület, tündökléseket és bukásokat, derűs pillanatokat,
történelmi és emberi tragédiákat.
El lehetne mesélni Honthy és Karády Katalin esténkénti párviadalát az 1945-ös
Sybillben, amelyben együtt játszottak. Az igazgató, Fényes Szabolcs eleve két
plakátot csináltatott, az egyiken Honthy, a másikon Karády neve szerepelt az élen, a
színházba lépve mindegyikük a maga plakátját látta. A próbán Honthy csak annyit
kért Karádytól, hogy ha ô mint nagyhercegnô bejön, akkor Karády hajoljon meg.
Karády megígérte. A közönség azt látta, hogy a nagy sztár a percekig tartó taps
alatt fél térden hódol az ezek szerint még nagyobb sztárnak. Ugyanebben az
elôadásban Sárdy volt a nagyherceg. Bonvivánnak középen kell bejönni. Középen
viszont egy szálloda portáspultja állt. Vágják ketté! mondta
megfellebbezhetetlenül nem Sárdy, hanem a felesége. És a premieren Sárdy egy
kettévágott pult két része közt lépett színpadra. Ebben az elôadásban mutatkozott
be az Operett nézôinek a remek Hlatky Edit, aki aztán Nyugatra ment, s egyszer Los
Angelesben, ahol háziasszony, arról beszélt nekem a Csárdás étteremben, hogy egyszer
még fellépne itthon valahol, hiányzik a függönybôl felszálló por szaga
(Los
Angeles zsebembe lesz, írta Zerkovitz. Igen, más az operett és az élet.) Itt
rendezték a Gobbi Hilda megálmodta színészotthonok javára egy éjjel a Bolond
Sybillt, Gombaszögi Ellával, Salamon Bélával. Az operett és a jó színész
tud nevetni önmagán.
A háború alatt Fényes Szabolcsnak köszönhetôen ennek az épületnek a pincéjében
talált menedéket Sárdy, Turay Ida, Békeffy István és ahogy írni szokták
még sokan mások. Ha igaz, a nyilasok egyszer azért mentek el, mert Fényes azt
mondta, a pincében maga Luxemburg grófja bújik meg. Pinceszínház
Az ostrom
utáni elsô elôadás a Csárdáskirálynô felújítása volt. A közönség együtt
énekelt a színészekkel. Felejthetetlen jelenet volt emlékezik Bilicsi
Tivadar , amikor híre jött, hogy az utolsó ágyúlövés is elhangzott már
Németországban, ahol még folytak akkor az utóvédharcok. Sárdy János a színpadon
elôrelépve ünnepélyesen bejelentette, hogy vége háborúnak! A nézôk felugráltak,
egymást csókolták vadidegen emberek, a zenekar eljátszotta a Himnuszt, amelyet mi,
színészek, sírva énekeltünk a színpadon.
Lehetne esztétizálni (Hogyan játszottak operettet Kaposváron a hetvenes években és
az idén Salzburgban? Miként jelent meg a musical? Befellegzett-e végleg a műfajnak?),
szociologizálni (Ki jár ma az Operettbe? Ki járt régen? Ki megy jövôre?), netán
pszichologizálni (Aki jár, miért jár?)
Esetleg kitérni az ötvenes évekre,
mikor Gáspár Margit volt az Operett igazgatója s a Marshall-segély ellen írták át
Offenbach Gerolsteini nagyhercegnôjét, bemutatják az Aranycsillagot, amely kulákkal,
egykori társalkodónôvel arról szólt, hogyan vezetik be egy kis faluba a villanyt, a
SZOT-üdülés két hetérôl mesélô Palotaszállót, és ilyeneket énekeltek:
Sajnos, a kispolgári csökevény / Magában sokkal több, mint az
erény
Latabár Kálmán borbélyt játszott, Feleki Kamill esztergályost,
Bilicsi Tivadar vállalatvezetôt. Igaz, bemutatták a Luxemburg grófját is, annyira,
hogy még karácsonykor, szenteste is játszották. Gáspár Margit kiváló színházi
érzékkel és fôleg becsülettel tette a dolgát, de a kor szellemében. (Bár hogy
tette volna? A Színház című folyóirat 1999-es évfolyama több részes, 1988-ban
készült beszélgetést közölt vele Venczel Sándor, az Opera gazdasági
igazgatója kérdezte. 56-ban egy társulati ülésen egy fiatal műszaki azt kiabálta,
hogy kötélre vele. Gáspár Margit pedig november tizedikén, amikor újra elfoglalhatta
volna az állását, levelet küldött maga helyett:
körülbelül azt írtam:
mindaz, ami történt, olyan rettenetesen megrendítette az emberek bizalmát, hogy itt
áldozatokra van szükség, és hadd legyek én azok sorában, akik önként felajánlják
a személyüket áldozatnak. Soha többé semmilyen hivatalt nem vállalt. 1994-ben
bekövetkezett halála elôtt találkozhattam vele néhányszor: bölcs volt, derűs és
méltóságteljes.
S persze fel lehetne idézni az operett és az Operett említett és nem említett
nagyjait, Honthyt, Németh Marikát, Felekit, Sárdy Jánost, a Latabárokat s a
többieket.
Rátonyi Róbertet.
Gyerekkoromban nagyon tetszett. Persze, a Jaj, cica! Késôbb, ha láttam, a legtöbbször
soknak éreztem ugyan, de profizmusa lenyűgözött. Ma kezdem sejteni, mit
élhetett át, mikor 1971-ben, negyvenegy évesen eljött az Operettbôl. S nagyon
becsülöm, amiért nem sérelmi politikát folytatott könyvében, az Operettben
sem vádolt senkit, holott milyen könnyű lett volna (viszont kiáll Gáspár Margit
mellett!) , hanem dolgozott tovább. 1990-ben egy nagyszerű színes hetilapnál, a
Képes 7-nél dolgozva, kitaláltam neki egy sorozatot. Nem épp eredeti ötlet: írjon
már nem élô pályatársairól, akikkel együtt játszott. Soha precízebb szerzôt! És
soha készségesebbet, kedvesebbet, szerényebbet! Meghívott magához. Értem jött
kocsival. Eljött hozzám. Társaságban fergeteges volt. Történeteket mesélt,
amelyeket nyilván kidolgozott, csiszolt. Elôadást tartott. Monokabarét. Széket,
újságpapírt kért. Kellékeket. Játszott mindenhol. Késôbb lett volna egy másik
közös munkánk. Homályos ígéreteket kaptam, csodálkoztam. Beteg, mondta, de
megkerülte, mi baja. Találkoztunk, akkor is. Sumákolt. Hazudott. Furcsálltam. Dühös
voltam. Aztán meghalt, s ez visszamenôleg mindent megmagyarázott. Bonviván, színész
nem lehet beteg. Esetleg meghalhat, de beteg, gyenge, elesett nem lehet. Mert akkor úgy
emlékeznek rá. Úgy emlékszem rá, ahogy egy székkel és egy újsággal színházat
teremt egy négyzetméteren.
Honthy Hanna. Az is ô volt, aki 44 ôszétôl nem lépett színpadra, és a német
parancsnokság újévi fogadására szóló meghívót azzal utasította vissza, hogy
akkor se megy el, ha tankkal jönnek érte. Az is, aki a Csárdáskirálynôben a
meghajlásnál a függöny mögött ernyôjével Feleki Kamillnak a kezére vagy a fejére
ütött, amikor az vele együtt akart kimenni a függöny elé. Az is, aki a
színészotthonok javára gyűjtô egyik elsôadáson hajnalig türelmesen várt a
Nagycirkusz vadállatszagában, s mikor a szervezô Gobbi Hilda idônként berohant hozzá
elnézést kérni, csupán annyit mondott: Hagyd csak! Tudom, én vagyok az utolsó
szám! Ô volt, aki otthon is megrendezte bevonulását: vendége lent várt, ô pedig
kellô dramaturgiai várakoztatás után megjelent fent a lépcsô tetején. Nyilván
Gergely Ágnest is így fogadta, aki az utolsó magyar primadonnáról szóló
interjúja címéül is ezt adja: Fejedelemnô, lépcsôn lejövet. S érzi
és érzékelteti a kitárulkozó-bezáródó, a kérdezônek otthona magányában is
szerepet játszó, hideg és vonzó nagyasszonyt.
És az is Honthy Hanna volt, aki Gazdag gyula szürreális filmjében, a Bástyasétány
74-ben elvállalt egy különös szerepet. Hajlandó volt önmaga é műfaja ellen
játszani. Mert csoda történt, amit talán tudott elôre. A film, amelyet nem is
engedtek műsorra tűzni, betiltottak, az álomvilágot ütközteti a valósággal,
keserűen, kiábrándult humorral. A szereplôk jórészt a kaposvári színház
fiataljai. Mintegy magukat alakítják, a hazugságok közt felnôtt, kordában tartott
nemzedéket.
Honthy egy dombtetôn gördülô hintóban tűnik fel. Látomásként. Egy régi dalt
énekel a negyvenes évek végérôl, altatódalt: Nem is tudod, drágám, / Hogy
itt minden érted van, / Mire felnôsz, élhetsz boldogan, / Úgy ám! / Neked épül, /
Neked szépül, / Születik most egy új világ. Azoknak énekli, akik már rég
tudják, hogy ez a világ nem nekik épült, nem az övék, ôket kisemmizték.
Kigúnyolta önmagát? Kigúnyolta a műfaját? Kicsit igen. Ô énekelte egykor a dalt,
ami most felvételrôl szól. De inkább: kigúnyolta a giccset. A jó operett nem
giccses. A hazugságokra épülô politika és udvari művészete giccses. Félelmetes és
giccses. Honthy mintha mindezt tudta volna.
Tudta, hogy giccset énekel, tudhatta egykor is. A tekintetével mást mond, mint a
szájával. Nem primadonna: primadonnát játszik. Nem énekli: felmutatja a giccset.
Elhatárolódik tôle. Nem ô lesz nevetséges: a giccs. A művészi és a politikai.
Nyolcvanegy évesen vállalta a szereplést.
Tökéletesen, hibátlan stílusérzékkel oldotta meg a feladatot.
Az egyik jelenetben végigvonul a fiatalok sorfala közt. Egy képen arca mögött Pogány
Judité. A fiatal színésznô szemében, ha jól látom, civil áhítat. A primadonnát
játszó primadonna rendkívülisége a nézôre is átsugárzik.
Szép jó éjszakát! énekli.
Elindulunk a korláttól Kerényi Miklós Gáborral. Megmutatja a színházat, amelyik
tényleg gyönyörű lett az átépítés vezetôje Siklós Mária, a
belsôépítész Schinagl Gábor. Az egyik cél az 196671-es rekonstrukció elôtti
állapot visszaállítása volt. Az összterület a beépítések révén ezer
négyzetméterrel nôtt, a balett-teremben, a zenekar próbatermében elôadások,
koncertek is rendezhetôk, a díszlettároló stúdiószínpaddá alakítható.
Selyemkárpit, vörös bársony, tükrök, ahogy kell, s a legkorszerűbb technika: több
évtizedig kell szolgálnia a színházat. A színpad fölött kivetítô, hogy a
külföldi nézôk is tudják, mit mondanak épp. Az elôcsarnokban könyvespult,
színházi könyvekkel. Lent és az emeleti társalgóban nagyszerű műfajtörténeti
kiállítás. Fényképek, plakátok, kellékek. Az idei évadban öt bemutatóra
került-kerül sor, ami zenés színházban ritka, három felújítás, hat gálaest.
Tavasszal Kálmán Imre-fesztivál. A társulat és a külföldi kapcsolatok átépítése
a direktor feladata. Operett- és musicalszínházat akar ennek érdekében
huszonegy tagú musicalegyüttest szervezett. A színház felkérésére már készülnek
új musicalek, rockoperák, például a Macskafogó vagy a Mata Hari. Egyszer vígoperák
is helyet kaphatnak itt.
Igencsak rokonszenves az igazgató programja: Különlegesen korszerű műfajnak
tartom az operettet. Rendeztem szobaszínházban, kamrában, pincében. Rendkívül
fontos, hogy kemény elôadások szülessenek, amelyek akár sokkolóan, vérrel,
szutyokkal, csúnya beszéddel szembesítenek a mindennapjainkkal. De ugyanennyire fontos,
hogy a nézôk mesét nézzenek, csodákat lássanak. Óriási igény van a
szappanoperákra, amelyek arról szólnak, talán mégsincs kizárva, hogy sikeresek
leszünk, hogy boldogok leszünk. Persze, mások mennek a kamrákba, és mások jönnek
hozzánk. De remélem, be tudok csábítani egy olyan réteget, amelyiknek magától
értetôdô lesz, hogy különbözô színházakba jár. Azt szeretném, hogy az
elôadásaink a szép ruhák és a szép díszletek látványa mellett esztétikai
élvezetet is nyújtsanak. Mikor operát rendeztem, akkor is arra törekedtem, hogy senkit
ne riasszak el, viszont becsábítsak új nézôket.
Midôn, búcsúzván a könnyű múzsa megújult templomától, kilépek a szombat
délutáni ünneplô ruháját öregvényesen szendényedô bájjal viselô Nagymezô utca
egykor Somossy tapodta aszfaltjára, lágy dallamok úsznak lengellôn a halk levegôben.
Enyhe szél borzolja hajam: indulok haza, szellô szárnyán.
Fejem felett elrepül egy-egy brazil boa. A hatoson megannyi Sárbogárdi Jolán, talán
én is az vagyok.
Copyright© Európai Utas-2001