AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
45.
A közös Európa építése nehéz vállalkozás, ezt tudjuk mindannyian. Az
akadályok részben kívülrôl származnak, és elég egy pillantás Oroszországra vagy
az Egyesült Államokra, ahol vegyes érzelmekkel viszonyulnak az egyesült és erôs
Európa megvalósításának szándékához. A legnagyobb kötelezettségek és
korlátozások formájában jelentkezô akadályok azonban belülrôl származnak,
tehát olyan államoktól, melyek már az Európai Unió körén belül foglalnak helyet.
A helyzet rendkívül kusza, az egymásnak állított feltételek keveréke. Gyakran
találkozunk az egyéni érdekek érvényesítésének szándékával is. A közös
Európa ilyen körülmények között ha az egységes valutától eltekintünk
eddig nem ért el sokat. Hiányzik a közös külpolitika (gondoljunk a
különbözô államok eltérô magatartására a koszovói válság idején), hiányzik a
közös védelmi struktúra, hiányzik az összehangolt gazdaságpolitika. E területek
közül igazán egyiken sem lehet elôbbre lépni, mert az Európai Unió rendelkezésére
álló pénzeszközök évrôl évre rendkívül szűkösek, és javarészt
közigazgatási feladatokra folynak el.
Ez a helyzet több okra vezethetô vissza, mindenekelôtt azonban kettôre. Elôször is
az önös magatartásra, melynek csak a gazdasági aspektusok számítanak. Másodszor
pedig arra a tényre, hogy az unió alapító országaiban nem volt meg az akarat vagy
bátorság ahhoz, hogy szuverenitásuk egy részét egy mindmáig hiányzó
európai alkotmány alapján visszavonhatatlanul a közös európára ruházzák
át.
Az európai ház azonban ezzel együtt is épül, és ez így van jól. Az egyelôre még
igencsak hézagos építmény ajtaján egy sor közép- és kelet- európai állam
kopogtat.
Az Európai Unió jövôjének egyik legbiztosabb távlata a Közép- és Kelet-Európa
felé való bôvítés, s habár akadnak ellentétes vélemények, ez a lépés meg fog
történni. Hadd emlékeztessek itt arra, hogy Giulio Tremonti, aki a legutóbbi
parlamenti választásokból gyôztesen kikerült, a Silvio Berlusconi által vezetett
párt soraiban foglal helyet, és miniszteri posztra vágyik, néhány napja kijelentette:
Olaszország ellenezni fogja minden olyan ország felvételét az unióba, melynek
gazdasági színvonala nem éri el a jelenlegi tagállamokét. A számos ország által
áhított bôvítésre szerencsére sor fog kerülni. A közép- és kelet-európai
országok uniós csatlakozásának a legkülönbözôbb, ma még elôre nem látható,
esetleg egymással ellentétes irányba mutató hatásai lesznek.
Az alábbiakban a fejlôdés két lehetséges modelljét szeretném szembeállítani
egymással. Az elsô szerint a bôvítési folyamat az új államokban csupán a jelenlegi
tagországokban érvényes politikai és gazdasági mechanizmusok bevezetésére
szorítkozik. A kommunikáció és együttműködés szintjén ez enyhe vagy
elhanyagolható mértékben szűkíthetné a kapcsolatokat, mivel e kapcsolatoknak
kölcsönös és elmélyült ismeretekre kell épülniük. A második lehetôség, hogy az
Európai Unió Közép- és Kelet-Európa országaival való kibôvítése tényleges
kulturális, életminôség- és életstílusbeli integrációt hoz magával, vagy
legalábbis elômozdítja azt. Természetesen ez az egyetlen jó irány, és minden
európai polgár ezt óhajtja. A kultúrának ennélfogva sorsdöntô szerep jut a
politikailag és gazdaságilag megalapozott, stabil és eleven Európa építésében.
A kultúra eszköztára alkotja Európa közös örökségét, és csak ennek az
eszköztárnak a fejlesztésével és fölhasználásával építhetô fel az a nagy
Európa, melyben nem a konfliktusoknak és önállóskodásnak jut a fôszerep, hanem a
közös céloknak. Az európai Unió kívánatos bôvítése során mérvadó szerep jut a
kultúrának, s a lehetô legnagyobb figyelmet kell szentelnünk neki. Ennek kapcsán
elég emlékezetünkbe idéznünk, hogy az elmúlt évszázadok alatt milyen fontos
hozzájárulást nyújtott a világ kultúrájához mindaz, ami Közép-Európában a
szellemtudományok, az irodalom, színház, a filozófia és jog területén, az
eszmeáramlatok és megismerési folyamatok kibontakozásában, a zenében és a
művészetekben létrejött.
Ma pedig ugyanilyen fontos, hogy a lehetô legnagyobb figyelmet szenteljük mindannak, ami
Közép-Európában kultúraként létrejön, miként e fejlôdés irányának is.
Kidolgozni azokat a kulturális eszközöket, melyek az Európai Unió alapító tagjai, a
nyugat-európai országok és a közép/kelet-európai régiók (a Duna-mente, a Balkán,
a Kárpátok és a többi, majdani csatlakozásra esélyes vidék) közötti kölcsönös
megismerést és integrációt segítik ez bizony nehéz és sürgetô feladat.
Nehéz azért, mert a történelem nyugat-Európa és Közép/Kelet-Európa között
évszázados szakadékot hozott létre, s az ismeretek és kapcsolatok egyaránt gyöngék
és fogyatékosak. Sürgetô azért, mert kölcsönös tájékozódás és integráció
nélkül az a veszély fenyeget, hogy a bôvítés folyamata újdonságokkal és jövô
iránti lelkesedéssel teli vívmány helyett súlyos, régi akadályokkal és fájdalmas
történelmi emlékekkel terhelt problémává válik. Olyan kihívás áll elôttünk,
amely sok-sok energiát és fáradságot követel, de amely megkerülhetetlen és
elháríthatatlan.
Az ismerkedés és integráció az imént felsorolt okokból nem merülhet ki esetleges
és mellékes, próbálkozásszerű kapcsolatokban, melyek ugyan nagyvonalú
kezdeményezéseken alapulnak, végsô soron azonban szórványosak és felületesek. Nem,
e kapcsolatokat az elmélyítés és a minôség irányába kell továbbfejlesztenünk.
Ehhez kapcsolódóan pedig nem csupán kívánatos, de egyenesen szükségszerű egy
nemzetközi oktatási és tudományos intézmény létrehozása. Egy ilyen intézmény a
megfelelô szakok segítségével eleget tehet az imént felsorolt követelményeknek,
segítheti egy bizonyosfajta kulturális orientáció és gondolkodásmód erôsödését,
s az új történelmi feltételekhez igazíthatja az utánpótlás képzését.
A felsôoktatási rendszer pillanatnyilag olyan átalakuláson megy keresztül, mely egy
sor nehéz döntést és sok-sok zavart, egyszersmind reményeket és új távlatokat is
hoz magával. A goriziai Istituto per gli Incontri Culturali Mitteleuropei ICM
(Közép-európai Kulturális Találkozások Intézete) olyan szakfôiskola
létrehozását határozta el, mely elsôsorban a doktorátusra készülô kutatók
képzését kívánja szolgálni. A jövôben ugyanis ôk lesznek az egyetemek
támpillérei, és nemcsak az egyetemeké, de társadalmilag nézve talán az egész
kultúráé is.
Egy ilyen intézménynek két követelményt kell teljesítenie. Elôször is:
különbözô európai országok különbözô egyetemeinek együttműködésével kell
létrejönnie. Ilymód egyaránt képviselve lesznek benne az eredeti Európai Unió olyan
régiói, melyek a két Európa művelôdéstörténeti határán fekszenek, és a
csatlakozás küszöbén álló régiók. Másodszor: az iskola a posztgraduális
képzést kívánja szolgálni a továbbképzés, szakképzés, kutatói doktorátus
értelmében, már csak azért is, hogy a képzés színvonala a lehetô legmagasabb
legyen, s hogy alapításával valóban elismert és összetéveszthetetlen találkozási
pont jöhessen létre. Én persze azt remélem, hogy a goriziai ICM kezdeményezése más,
e célra alkalmas régiókat is hasonló intézmények létrehozására fog ösztönözni.
Elsô lépésben a FriuliVeneziaGiulia régió lehetne egy ilyen kísérlet
optimális színtere. E határvidéken a legkülönbözôbb kultúrájú, hagyományú és
nyelvű etnikumok találkoznak, amelyek a múltban ellenségesen vagy legalábbis
idegenül viszonyultak egymáshoz.
Itt, a FriuliVeneziaGiulia régióban, közelebbrôl Goriziában kezdte meg
tevékenységét az ICM 1966-ban. Az ICM harmincöt évnyi töretlen tapasztalatokra
tekint vissza a népek és kultúrák közötti közeledés és a két Európa közötti
kulturális kezdeményezések területén. Az ICM most arra törekszik, hogy nemzetközi
szinten is aktívabb legyen. Az említett nemzetközi fôiskola alapításához összes
tapasztalatát és struktúráit a kutatók rendelkezésére bocsátja. Az elôadásokat
rendszeresen és folyamatos szemináriumok formájában ismételve képzeljük el, s a
végzett kutatótevékenység megvitatása ilymód egyenértékű lehetne egy hatékony, a
diákok aktív részvételére épülô stúdiummal.
Ami a művelôdéstörténeti keretet illeti, e szak tárgya ha nem is
kizárólagosan a tágabb értelemben vett Közép-Európa lenne. Ezen a
Közép-Európán nemcsak azokat a régiókat értjük, melyek egykoron az
OsztrákMagyar Monarchiához tartoztak, és több tekintetben is
összetéveszthetetlen kulturális sajátosságokkal rendelkeznek, hanem azokat a
szomszédos régiókat is, melyekre a tartós kapcsolatok, a kölcsönös érintkezés és
a közös történelem folytán hatással volt a tulajdonképpeni Közép-Európa.
Az Európai Unió és a tagjelöltek között jelenleg fennálló kapcsolatok a gazdaság,
az ipar, a kereskedelem és a technika területén megfelelô fejlôdést és termékeny
habár korlátozott koordinációt tesznek lehetôvé. A szellemtudományok
szférájában az integráció hiányosabb. Az ICM által elképzelt posztgraduális
fôiskola ezért a következô témakörökre helyezi a hangsúlyt: idegen nyelvek,
történetírás, jogtudomány, intézményi és alkotmányformák, filozófia, irodalmi,
képzôművészeti és zenei alkotótevékenység. Ezúttal nem lehet feladatom, hogy az
egyes tantárgyak tartalmát górcsô alá vegyem. Csak annyit szeretnék elmondani, hogy
a diákok, akik a különbözô országokból bárhol is szerzett, de kitűnô
minôsítésű fôiskolai diploma birtokában majd ide érkeznek, ebben az iskolában
elmélyíthetik, kiegészíthetik, felfrissíthetik és finomíthatják tudásukat: a
stúdium a tantárgyakat illetôleg a szellemtudományokra fog koncentrálni, és
lehetôleg interdiszciplinárisan fog felépülni.
Végül hadd szóljak tömören a tanulmányok elképzelt menetérôl és az oktatás
rendszerérôl.
Az akadémiai év a következôképpen alakulhatna:
Az elôadásoknak otthont adó épületben a levéltári kutatástól, az
általános kapcsolatoktól és vitáktól eltekintve minden harmadik héten be
lenne iktatva három intenzív munkanap, mégpedig az egész évre elosztva, kilenc-tíz
hónapon át és rendszeres idôközönként. A diákok ezeken a munkanapokon beszélik
meg tanárukkal, illetve tanáraikkal az elért eredményeket és a munka folytatását. A
tanár elôadások formájában referál a kutatási feladat témájáról, a feladat
végrehajtásának mikéntjérôl és az idôrôl idôre jelentkezô nehézségekrôl.
A tudományos kutatás és az oktatás ilymód a legismertebb nemzetközi egyetemek
és más kutatóközpontok mintájára szorosan összekapcsolódik egymással.
Az intenzív szemináriumokon esetleg tutorokkal végzett munka szorosan
kötôdik az egyéni, a hallgatók által az elôadások közötti idôszakban végzett
munkához.
A hallgatók célja a kutatói doktorátus megszerzése.
A goriziai Nemzetközi Posztgraduális Iskolának több ország egyetemeinek a
közreműködésével kell létrejönnie. Az illetô egyetemeknek és az ICM-nek igazában
közös társaságot kell alapítania. A részt vevô egyetemek így elismernék az ICM
koordinációs központként betöltött mind az elôadássorozatok, mind az
igazgatási feladatok tekintetében mérvadó szerepét.
Ez a vállalkozás ezt mindannyian beláttuk Közép-Európa
fölbecsülhetetlen kulturális örökségének védelmét, valamint napjaink kulturális
értékteremtésének és eszmeáramlatainak kutatását kívánja szolgálni.
A tervezés munkálatai végsô szakaszukhoz érkeztek, s a projekt helyet kapott a
Goriziában működô egyetemi létesítmények általános fejlesztési tervében.
Az elképzelésrôl kölönbözô európai országok egyetemei, kulturális intézményei
és kutatói egyaránt a legkedvezôbben nyilatkoztak.
Jómagam biztos vagyok benne, hogy az itt jelenlévôk szintén üdvözlik a
Közép-Európa humanista kultúrájának kutatását és oltalmát szolgáló
posztgraduális fôiskola eszméjét, és konkrétan támogatni fogják
megvalósítását.
Adamik Lajos fordítása
Copyright© Európai Utas-2001