AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
45.
PROJEKT MITTELEUROPA
A POLITIKA EGYMAGÁBAN AMÚGY IS KEVESET TEHET
Beszélgetés Erhard Busekkel
Mivel
ez az interjú közvetlenül november 4-e után készül, magától adódik a kérdés,
miként emlékszik vissza arra a bizonyos 1956-os októberre, amikor is mindössze 15
éves volt?
Nagy hatással volt rám. Az édesapámnak kedve támadt, hogy megnézze, mi is van
odaát az új helyzetben, így elutaztunk Magyarországra. Egészen Gyôrig jutottunk, és
láttuk az emberek lelkesedését, illetve a nyugtalanságát és aggodalmát a hogyan
tovább miatt. Ez volt az egyik maradandó élmény. A másik, hogy ültünk a rádió
elôtt és lélegzetvisszafojtva hallgattuk a híreket, az üzeneteket, valamint a
szabadságot követelô nyilatkozatokat. A harmadik meghatározó esemény a magyar
menekültek megjelenése volt. Akkoriban Bécsben, a Lichtenstein-palotában laktam, ott
halmoztak fel egy csomó ruhát és más dolgokat, amelyeket azután helyben szét is
osztottak a rászorulóknak. Mi, fiatalok segítettünk ebben a munkában, én azon felül
a katolikus ifjúsági mozgalom tagjaként adományokat is gyűjtöttem. Emlékszem, akadt
nem egy ember, aki a mise után 100 schillinget adott, ami akkoriban sok pénznek
számított. Ha azt vesszük, hogy mennyit ér a mostani árakon, akkor nem vagyok biztos
abban, hogy ma is épp olyan magától értetôdôen letennék ezt az összeget, ahogyan
akkor tették. Megható idôszak volt, és visszanézve meg kell állapítanom: azóta sem
láttam a honfitársaimat olyan elkötelezettnek, segítôkésznek, mint az 56-os
felkelés után.
Mivel magyarázható, hogy az osztrákok szinte erôn felül adakoztak?
Ez viszonylag egyszerű. Ausztria csak 1955-ben nyerte vissza függetlenségét, az
emberek fejében még ott jártak a háború utáni állapotok. A lakosság pedig nem volt
túl tehetôs, és érdekes módon a legtöbben akkor hajlandók segíteni, amikor
maguknak sincs sok. A gazdagság sokszor oda vezet, hogy az ember bezárja a szívét.
Igen, de mint mondta, a helyzet a megszállás megszűnte után egy évvel
Ausztriában sem volt éppen rózsás. Akkoriban még egyáltalán nem lehetett
beszélni osztrák identitásról, azt még meg kellett teremteni, sok minden kihívásnak
kellett megfelelni, szóval egy s mást el kellett végezniük saját maguk érdekében
is.
A helyzet inkább a kormánynak volt nehéz, az osztrákoknak azonban nem. Érzelmi
döntést hoztak, amihez hozzájárult, hogy a két országot hagyományosan szoros
kapcsok kötik össze, nagy a rokonszenv. Azon kívül 1955 után tudták Ausztriában,
mit jelent a szabadság. Megértették, hogy az országnak szerencséje volt, és ugyanezt
kívánták a magyaroknak is. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az orosz
megszállás mély nyomokat hagyott hátra az ország keleti felében. Megértem
például, hogy mennyire féltek a szüleim. Az apám egy olyan vállalatnál dolgozott,
amelynek viszonylag jelentôs birtokai voltak az orosz zónában. (Utóbbit már akkor is
így hívták, nem szovjetnek!) És hát sokszor megesett, hogy berendelték a
kommandatúrára, ahol azután egy-két napig fogva tartották. Messze nem csak ô volt
olyan helyzetben, hogy ilyesmivel számolnia kellett, így nyilvánvaló volt, hogy mit
jelent, hogy a szovjetek bent vannak Magyarországon, a közvetlen szomszédságban.
Ausztria a késôbbiekben is mindig kaput jelentett a magyarok számára a világ
felé. Legyen szó akár művészekrôl, akár tudósokról, akár másokról, osztrák
segédlettel mindig eljuthattak nyugatra. Minek tulajdonítja, hogy ez így alakult?
Azoknál a nemzedékeknél még erôsebben megmutatkozott a közös történelem
hatása. Ha felidézem a szüleim, nagyszüleim gondolkodását, abban sokkal inkább
jelen volt még a szomszédság érzése. A vasfüggöny egyik mellékhatása, hogy
jóformán teljesen elhalványultak ezek a kötôdések. Jól látni ezt ma például az
EU-bôvítés kérdésében. Mert a jelölt országokban sokkal inkább tapasztalni a
közös múlt ápolását, az összetartozást. Az osztrákoknál viszont ez kimerül
abban, hogy Sissit és Meyerlinget, esetleg az operettet emlegetik, de ennél tovább nem
mennek. A régebbi generációknál viszont a háború és az azt követô idôszak más
élményeket hagyott hátra. Mellesleg meg kell említeni, hogy amire a kultúrában az
osztrákok olyan büszkék, az igazából a szomszédokkal együtt jött létre. Mert azt
azért az osztrákok is tudják, hogy például Lehár igazából Magyarországon volt
otthon, meg Liszt Ferenc is.
De azért azt se feledjük el, hogy az évtizedek során az osztrák állam végig
támogatta a magyar menekülteket. Mi húzódott emögött: tudatos politika, vagy csupán
így alakult?
Azt gondolom: mindkettô. Egyrészt adva volt az emberek tudatában a közös
múlt, ami lecsapódott a politikában is, másrészt a hatalom fokozatosan kihasználta a
semlegesség elônyeit. Nálunk könnyen össze lehetett hozni a találkozókat. Pályám
során egy idôn át a demokratikus ifjúsági szervezetek szövetségének elnöki
tisztjét is betöltöttem. 1968 tájékán átmeneti enyhülés mutatkozott Európa
keleti felén, és ezt például az én szövetségem is ki tudta használni a kapcsolatok
kiépítésére. Bár azért a szovjet nagykövet rákérdezett, hogy mit is akarunk
elérni. Szóval nem maradtunk ellenôrizetlenül. ezzel együtt meglehetôsen
ellentmondásos, hogy fenntarthattuk partnereinkkel a jó viszonyt, másrészt ugyanakkor
teljesen természetes volt, hogy ezeket a vendégeinket elvigyük a vasfüggönyhöz.
1959-ben például részt vállaltam az akkori VIT ellenrendezvényének
megszervezésében. A kommunista országokból érkezett vendégeket számtalan busszal
vittük a határhoz, hogy megmutassuk: milyen is az elválasztó vonal látványa. Nem a
magyarokra vagy a csehekre gondolok, de nagyon jó volt, hogy az oroszokat vagy a
kínaiakat szembesítettük a valósággal. Egyébként az egyik kínai delegátust jóval
késôbb, harminc év elteltével viszontláttam Pekingben, a külügyminisztérium
osztrák osztályát vezette.
Kádárt és Kreiskyt feltűnôen szoros kapcsolat fűzte össze. Létezett-e olyan
törekvés a hivatalos Ausztria részérôl, hogy éppen Magyarországot bevezesse a
nyugati világba, vagy csupán kivételes jelenséggel álltunk szemben?
Részben gazdasági megfontolások magyarázták ezeket a kötelékeket az olvadás
idôszakában mellesleg Kreisky ugyanilyen baráti érzelmeket tanúsított a
lengyel Gierek iránt is , de azt hiszem, a magyarok esetében egyedi jelenségrôl
volt szó. Ezt igazolja az a kitétel, hogy Magyarország a legvidámabb barakk. Velük
valahogy könnyebb volt együttműködést kiépíteni, mint, teszem azt, a csehekkel,
Jugoszlávia más lapra tartozik, ott kezdettôl fogva működött például a normális
kishatárforgalom. Majdhogynem nyugati államnak lehetett tekinteni, elsôsorban persze
Szlovéniát.
Tulajdonképpen meddig terjed ez a szomszédsági régió? Bele lehet érteni
például Koszovót is?
Az 1989-es nyitás elôtt a fogalom csak Szlovéniára, Horvátországra
vonatkozott egy kicsit Belgrádra, mivel ott demokratikus ellenzék működött
, azon felül természetesen magában foglalta Magyarországot, a cseheket, a
szlovákokat és Lengyelországot. A fordulat után kiterjedt Boszniára, Koszovóra,
mivel onnan nagyarányú munkaerô-áramlás indult meg mellesleg Bécsben már
elôtte is sok albán dolgozott. Bizonyos fokig újra felfedeztük Nyugat-Ukrajnát.
Nagyon jók a kapcsolataink mostanság Lemberggel, Czernowitz-cal, azaz Lvivvel és
Csernívcivel, ahogy mondani kell. Korábban viszont roppant nehéz volt velük
érintkezésbe kerülni, már csak azért is, mivel a Szovjetunióban lényegesen jobban
korlátozták a szabad mozgást, mint Ausztria szomszédjainál. A vízum beszerzéséhez
például fel kellett sorolni azokat a helyeket, ahová el akart menni az ember. Jártam
egyszer még a Szovjetunióban, amikor az már erôsen haladt a vég felé. Kijevben
megpróbáltam alkancellárként! elérni, hogy eljuthassak Lembergbe, de
elutasították a kérésem. Késôbb már lehetségessé vált az út, de az ukránok meg
ahhoz ragaszkodtak, hogy elôször a fôvárost keressem fel.
Ha ki is terjedt a fogalom, azért lehet-e nyugodtan meginni egy capuccinót a
bécsi Landtmann-nál, miközben onnan 700 kilométerre még javában lônek?
Elsô megközelítésben igen, és ez igaz nemcsak Bécsre, hanem olyan városokra
is, amelyek sokkal közelebb vannak a hadszíntérhez. De Ausztria is igen érintettnek
érezte magát a koszovói és a többi válság miatt. Errôl bárki megbizonyosodhat, ha
megnézi, milyen eredményeket hozott nálunk a Bajban a szomszéd elnevezésű
segélyakció. A polgároktól sok-sok millió schillinget sikerült összegyűjteni, ki
gondolta volna, hogy ilyen jól sül el a kezdeményezés?! De mostanában is látok ilyen
irányú elkötelezettséget. A minap például voltam egy rendezvényen, amelyen
elbúcsúztattak 150 cserkészt, akik Odesszába indultak. Senki nem hívta meg ôket, az
Oktatási Minisztérium sem ösztönözte ôket, hogy menjenek, a saját szakállukra
vállalták az utat. Egy kis alsó-ausztriai határfaluból, Mistelbachból elutaznak
Odesszába. Ez nagyszerű!
Hát, igen. Ezeket az országokat voltaképpen ezer történelmi szál köti
össze, de tudja, több évi bécsi tartózkodás után azt szűrtem le, hogy a negyven
évig tartó különválás megtette a maga hatását. A fiatalabb nemzedékek
egyáltalán nem kerültek egymással kapcsolatba, fogalmuk sincs arról, hogy a másik
országban milyenek a hasonló korúak. Egyszer végeztem egy rögtönzött
közvélemény-kutatást a Stephansdom elôtt arról, hogyan látják a magyarokat. Az
idôsebbek, akiket megkérdeztem, áradoztak a magyarokról, ami persze nagyon jólesett.
A fiatalabbak viszont csak a vállukat vonogatták.
Sajnos, el kell ismernem, ez tényleg így van. A gyerekek úgy nônek fel, úgy
járják ki az iskolákat, hogy semmit nem tudnak az északi, keleti, déli
szomszédainkról. Ebben bizonyosan nagy különbség van az érintett nemzedékek
között. Ha visszatérhetek az elôbb említett esetre: Mistelbach fôterén a
pályaudvar elôtt végeztem egy tesztet. Megkérdeztem, hogy melyik város van közelebb
Bécshez: Madrid, London vagy Odessza. Mindenki az elsô kettôre tippelt, pedig a helyes
válasz: Odessza. De vehetjük a Baltikumot is. Alig egy órányi repülôútra van
Bécstôl, az emberek mégis úgy érzik: valamelyik másik égitesten található.
A múlt században még egészen más volt a kép. Szolgálhatnak-e valamilyen
formában a történelmi tapasztalatok kapaszkodóul az egyesült Európa
megteremtéséhez?
Leginkább kulturálisan. Gazdaságilag fölöttébb érdekes, hogy egy sor
osztrák cég saját történelmének nyomába szegôdött. Nagy érdeklôdéssel
figyeltem, hogy az iparban érdekelt családok közül nem egy visszavásárolta azt, ami
egykor az övé volt. Az Eternit például megjelent Magyarországon, és a família egyik
tagja egészen meghatódott, amikor a gyár egyik idôsebb dolgozója odament hozzá és
közölte: emlékszik rá a régi idôkbôl. Az ifjúságnak tényleg fogalma sincs, mi
történt korábban, viszont kedvezô, hogy ily módon elôítéletek nélkül közelít a
másikhoz. Az idôsebb nemzedékeknél nem ez a helyzet, bár magyarország e tekintetben
is kivétel. A csehekkel szemben viszont egészen primitív elôítéletek bukkannak fel
az öregebbeknél.
Kialakulhat-e ilyen viszonyok között olyasmi, amit közép-európai identitásnak
nevezhetünk?
Nem szeretném megkerülni az identitás fogalmát. Azt hiszem, lépésrôl
lépésre létrejön a közös érzés a problémák és feladatok iránt. Ez még nem
egyenlô az identitással, de kialakul és erôsödik a meggyôzôdés, hogy csak egymást
támogatva boldogulhatunk. Minél szorosabb az összefonódás, annál inkább így van
ez. Mégpedig gyakorlati vonatkozásban, nem a politika szintjén. Az állami
látogatások teljesen mellékesek. Sokkal lényegesebbek a helyi kapcsolatok, a
sportklubok, turisták, egyházközségek közötti kapcsolatok. A csereutak igen sokat
nyomnak a latba ebben a vonatkozásban.
És mit hozhat ez a fajta együttműködés az Európai Unió kiterjesztésében?
Nagyon fontos, mert részben megkönnyíti a szomszédaink belépését a
közösségbe, részben pedig, mivel a jelöltek hangsúlyosabban irányítják a
figyelmet a régióra, emlékeztetik a tagállamokat vállalt kötelezettségeikre. Hogy
egy gyakorlati példát mondjuk: a Dunának jelenleg csak egy viszonylag rövid szakasza
folyik az unió területén. Magyarország csatlakozásával viszont már megnövekszik ez
a hossz, azaz közös gonddá és közös feladattá válik. És sok minden mással
ugyanez a helyzet. Egyszóval a bôvítéssel eltolódnak a súlypontok, éspedig
egyértelműen a kisebb tagországok javára, nem csak földrajzilag. A felvételre váró
országok sorában csak a lengyelek számítanak nagyobbnak, és ez sok mindent
meghatároz a közös fellépésben.
Mi kell ahhoz, hogy az együttes fellépés hatékonyabb legyen?
Alapos ismeretek egymásról, a cserék minden szintjének megkönnyítése, és
hát hamarosan belép Schengen is, mivel a határellenôrzés mostani formája már
kifejezetten kellemetlen, már csak lélektanilag is. Az a benyomásom, hogy ma nehezebben
lehet átkelni a határon, mint a kommunizmus utolsó idôszakában. Azon felül
támogatni kell a nyelvtanulást, noha az a véleményem, hogy mi, osztrákok nemigen
vagyunk hajlandók magyarul, csehül, szlovákul tanulni. A készség a másik oldalon
sokkal nagyobb. Lényeges még a kulturális kooperáció. Nagyon örülök, hogy
Budapesten, Prágában osztrák iskola működik.
Ha valaki odafigyel, hogy miként vélekedik az új tagok bekerülésérôl a
nyugati publikum, akkor be kell vallani, hogy egyre-másra hangzanak el a bírálatok a
nagy tervvel szemben. Mit kellene tenni a lakosság kellô felvilágosításáért?
Magyarország esetében egyértelműen kedvezô a hangulat, de általában igaz a
megállapítása. A baj egészen primitív okokból ered. Az osztrákok jó része már
elfelejtette, milyen viszonyok voltak 1989 elôtt. Nem látják be, mennyire igaz az az
alapvetô érvelés, hogy a nyitással Európa stabilabbá válik. Leragadnak a
részproblémáknál. A másik, hogy sajátos félelmet tapasztalni: jönnek, és valamit
elvesznek tôlünk. Munkát, gazdaságot stb. Ahelyett, hogy azt mondanák: ha belépnek,
sokkal több lehetôség nyílik meg. Olcsóbb a tagság kiterjesztésével gondoskodni az
életszínvonal emelésérôl, semmint olyan válságokat kezelni, amelyek azután
egészen különbözô életszínvonalat eredményeznek. Emellett ez eddiginél sokkal
határozottabban kell érvelni, miután a politika és a média sem él vele. Sajnos,
ebben a vonatkozásban az osztrák sajtó igen kellemetlen tényezôvé vált, mivel
mindig csak a negatív dolgokat ugratja ki. Nálunk nemigen tudják például, hogy
Németország után a keleti szomszédok a legfôbb kereskedelmi partnereink. A megtermelt
áruk egyötödét ezekbe az országokba exportáljuk, és ha nálunk kisebb a
munkanélküliség, akkor azt a keleti nyitásnak köszönhetjük. Errôl senki sem ír.
Ám ha odaátról felbukkan valamilyen bűnözô, akkor nyomban megállapítják, hogy
ahá, ez onnan jön, és az egész ország fel van háborodva.
Nekem az az érzésem, hogy ezen a területen a politika alaposan le van maradva,
és helyi nagyságok, demagógok, populisták határozzák meg a közhangulatot, illetve a
tempót.
Ez igaz. Sajnos, a külpolitika nagymértékben belpolitikává vált, ami nem tesz
jót neki. Mindig szem elôtt tartják a következô választások idôpontját, és
megpróbálják az érzelmek felgerjesztésével növelni a szavazatok számát. Márpedig
ez az alapvetô törekvések rovására megy. Az egyetlen lehetséges ellenszer, hogy
felvilágosítással megpróbáljuk az ellenkezô hatást elérni. Nagyon örülök
ezért, hogy az ORF-ben filmen mutatják be a szomszéd államokat, és igyekeznek
eltávolodni az említett állásponttól. De az alapfelfogást illetôen, úgy érzem,
kritikus ponthoz jutottunk.
Ha kitágítjuk az optikát, azt látjuk, hogy a Nyugat csak félszívvel hajtja
végre a belsô reformokat, amelyek pedig alapvetôek a bôvítéshez.
Azt gondolom, hogy meglesznek a felvételek, csak azt nem tudom szavatolni, hogy
2004-ben. De 2005-ben, 2006-ban az elsôk köztük bizonyosan Magyarország is
bent lesznek a szervezetben. De nem az a jó kifejezés, hogy fél
szívvel. Szerintem a Nyugat politikájában az tükrözôdik, hogy nincs tisztában
a csatlakozások alapvetô jelentôségével. Pedig a nyitásnak nincs alternatívája,
éppen Európa érdekében. Másként ugyanis nincs esélyünk.
Azt már említette valahol, hogy a kibôvített Európa igazi hívei a földrész
keleti felében vannak.
Mert ezek az országok megértették, hogy belépésük az egész kontinens
számára létfontosságú. Látják a múltból, hogy Európa-ellenes az, ha Európát
elválasztó vonalak szabdalják. Mi, itt a nyugati fertályon szerencsésebbek vagyunk,
és nem tartjuk a folyamatot annyira sürgetônek, pedig pont ellenkezôleg kellene róla
vélekednünk.
Délkelet-Európa avatott ismerôjeként azt is kifejtette a térségrôl, hogy a
Nyugat nem hajlandó lehatolni a problémák gyökeréig, megmarad a felszínen.
Ez nagyon makacs hiba, amely a török birodalommal vívott küzdelem idejébôl
származik. Goethénél utána lehet olvasni, hogy Lent Törökországban, ahol a
népek egymást verik, amin a Balkánt értette. De egész sor becsmérlô idézetet
lehet még felhozni. Churchill például azt mondta, hogy több történelmük van, mint
amennyit meg tudnak emészteni. Vagy Bismarck: A Balkán számomra nem ér fel egy
mecklenburgi katona egyetlen csepp vérével. És így tovább. Emellett arra is fel kell
hívni a figyelmet, hogy a Nyugat egy sor hibát követett el. A határokat például
Londonban, Berlinben, Párizsban, Bécsben, Szentpétervárott húzták, meg, a döntések
ott születtek, nem az érintett államokban. És napjainkban is megvan még a hajlam,
hogy leereszkedôen bánjanak Délkelet-Európával. Megfenyegetik a mutatóujjukkal,
igyekeznek elmagyarázni neki, mit is csináljon. Nem tekintik nagykorúnak, amit nagyon
fájlalok.
Nem jelentkezik-e itt egy új elválasztó vonal, miután e térség lakóinak jó
része nem keresztény, hanem muzulmán?
Két elválasztó vonal létezik. Hallani azt a felfogást, hogy az unió csak
addig mehet, ameddig a katolicizmus és a protestantizmus eljutott. A célpont ez esetben
az ortodoxia. A másik elválasztó vonal az iszlámtól határolna el. Az elsô érvelés
azért hamis, mert a görögök már benn ülnek a tizenötök között. Ami pedig az
iszlámot illeti, aki korábban ismerte Boszniát, nem mondhatja, hogy az muzulmán állam
lett volna, az emberek nagy többsége nem követett semmilyen hitet, azaz ez a vallás
nem alkot lényeges erôt Európában. Összekeverik a helyzetet a Közel-Kelettel. Az
iszlámmal inkább az a gond, hogy az e kultúrkörhöz tartozó emberek már rég nagy
számban élnek a mi városainkban. Itt van némi félelem, ha valaki nem tud mit kezdeni
ezzel a szituációval.
Politikailag hol látja a legnagyobb gondokat a Balkánon?
Macedóniában még nem stabilizálódott a helyzet. Koszovó akut válsággóc
marad, amíg az ottani albánok nem kapják meg az önállóságot. Itt tapasztalni
teljesen téves kiindulópontot is, amikor sokan arról beszélnek, hogy fennáll a
Nagy-Albán Birodalom veszélye, holott a koszovói albánok nem akarnak az anyaországhoz
tartozni, a macedóniai albánok nem kívánnak Koszovóba menni. Az ilyesmivel csak
nálunk riogatnak. Ha megkérdezik az ottani embereket, egészen más kép kerekedik ki. A
különbség az életszínvonalban jelentkezik. A legjobban Macedóniában megy az
albánoknak, a koszovóiaknak már nem ennyire jó, míg a legszegényebbek Albániában
az emberek. Ezért nem kívánkozik senki sem oda. Kisebb problémát jelent Montenegró,
amelynek esetében a kiutat saját belsô döntéssel meg lehet találni. Emellett mindent
el kell követnünk, hogy általában emeljük a régióban az életszínvonalat, amire
már történtek lépések, de mehetne sokkal gyorsabban is a folyamat.
Hogy értette azt, hogy a Balkánon túlságosan bebetonozták a határokat?
Az elsô balkáni háború után, 1912-ben az akkori osztrák külügyminiszter
kijelentette: Albániát és Koszovót közös államba kell egyesíteni. Szerbiára való
tekintettel azonban más döntés született, és ennek máig isszuk a levét. A másik,
hogy Koszovó ügyében nem tudunk dülôre jutni: kipróbálhatja-e a tartomány az
önállóságot. Szóval sok esetben túlzottan leragadunk. A valóságban azonban nem az
a tét, hogy megváltoztassuk-e, hanem hogy fokozatosan lebontsuk ezeket a határokat, ami
persze csak nagyon lassan megy. Közös gazdasági teret kellene létrehozni, ami több,
mint az egyszerű vámunió. Tovább kellene lépni, hogy felkészítsük ezeket az
országokat az uniós tagságra.
És mi legyen a kisebbségi problémákkal, továbbá hogyan lehetne megszabadulni
a történelmi félelmektôl?
Ha a határok elvesztik a mai jelentôségüket, elhalványul a nemzetiségi
kérdés is. Ezt láthatjuk Dél-Tirol példáján. A változásoknak köszönhetôen
semmi gond nincs az Ausztriában élô szlovénokkal, horvátokkal. Az elôítéletek
ügyében az iskolától, a tankönyvektôl kell kiindulni. Tagja vagyok egy
alapítványnak, amely egyik programja keretében történelemkönyveket elemez, és azt
kell mondanom: sokkoló, ami ezekben a művekben áll. Az elôítéleteket inkább
fokozzák, nemhogy oszlatnák. Egyszóval sokáig fog tartani, amíg kiadhatunk egy
egységes európai történelemkönyvet. De már az is sokat segít, ha a különbözô
szakkönyvekben utána lehet olvasni az eltérô szempontoknak.
A szeptember 11-i merénylet után az egész világon megváltozott a helyzet. Azt
hiszem, ez vonatkozik a régiónkra is.
Hogyne. Mégpedig abban az értelemben, hogy az együttműködés szükségessége
még nyilvánvalóbb lett. A terrorizmust, a bűnözést és az ilyen dolgokat csakis
összefogással lehet legyűrni. A másik, hogy Európa összekötô kapocsként
kulcsszerephez jut, részben Oroszország, részben ami még fontosabb
a Közel-Kelet felé. A lehetôség mindenképpen megvan a hídépítésre, a
kérdés csak az, hogy élni tudunk-e vele.
Azt olvastam az ön egyik írásában, hogy a térség számára rendkívül fontos
lenne felismerni, hogy a hatalom szolgálatot jelent.
Itt természetesen még mindig a kommunizmus utóhatásáról van szó. Kritikus
vagyok mindennel szemben, amit kizárólagosságnak szoktam nevezni. Nemcsak a kommunizmus
részérôl, hanem más oldalról is, mivel az a totalitarizmushoz vezet. És azt hiszem,
hogy a politikának be kell látnia, hogy szolgálatot teljesít, ám ez nehéz a
kommunista idôk után. Ehhez ki kell képezni egy új politikusgenerációt. A
népfelség, a polgár szuverenitása nem megy máról holnapra. Ezt Ausztria pontosan
tudja, hiszen csak az idôk során tanulta meg, mi a demokrácia. A demokráciát bele
lehet fogalmazni az alkotmányba, de hogy megéljék, nos, ahhoz idô kell.
És mi van az éthosszal?
Ez ügyben kritikus ponthoz értünk. És lehet, hogy szeptember 11-e kedvezô
hatást gyakorol a dolgok menetére. Érdeklôdéssel figyeltem a merénylet utáni
reakciókat, és azt látom, hogy Isten újból szerephez jut. Az ember szemmel
láthatólag rendet keres, amikor tanácstalanná válik. Szerintem ezt az esélyt ki kell
használni. Ezt nem csinálhatja egyedül a politika, az amúgy is csak keveset tehet.
Szerintem itt nagy szerephez jutnak a művészek, az egyházak, a tudomány képviselôi,
a nevelôk.
Nézze, nem akarok hízelegni, de nekem imponál az ön nyíltsága. Hogy nem
taktikázik, nem bújik el semmitmondó nyilatkozatok mögé. Azt is tudom persze, hogy
állami tisztséget nem visel, ami azért megkönnyíti a dolgát. De a politikusoknak nem
ezt az utat kellene követniük, hogy jobb képet alakítsanak ki magukról a
közvéleményben?
A válaszom: igen. De hozzáteszem, hogy ha nem így tesznek, akkor eljátsszák a
hitelük egy részét. Így áll a helyzet. Reméljük, felnô egy politikusnemzedék,
amely felfogja ezt. Valószínűleg meg kell próbálni feltenni a helyes kérdéseket,
és rábírni a politikát, hogy válaszokat adjon azokra.
Apropó. Politikusként melyek voltak az ön pályafutásának legfontosabb
állomásai?
Nagyon sokat számítanak a Bécsben, alpolgármesterként eltöltött évek, mivel
a helyi politika mindig kapcsolatban áll a polgárokkal. Nagyon élveztem, hogy az
emberekkel közösen próbáltunk jobb feltételeket teremteni a számukra. A másik,
amire szívesen emlékszem viszsza, a tudományügyi miniszter posztja. A harmadik, ez
idôben nem határozható meg pontosan, az az, hogy 1989 elôtt alkalmam volt segíteni az
ellenzékieknek, majd a fordulatot követôen kapcsolatokat létesíteni a közép- és
kelet-európai térségben.
Honnan fakad ez a szenvedély a régió iránt?
Több tényezô együtthatásából. Elôször is mivel ezt tanultam a szüleimtôl
és a nagyszüleimtôl. A másik ezt hosszú lenne elmesélni, de a lényeg az,
hogy a Varsói Szerzôdés csapatainak bevonulása után Prágában voltam. Ott értettem
meg, milyen könnyű politikusnak lenni egy nyugati országban, és mennyire nehéz a
polgári szabadságjogokért és a demokráciáért fellépni egy totalitárius
rendszerben. Márpedig a szomszédságunkban pontosan ilyen rezsimek uralkodtak.
Feladatomnak tekintettem, hogy segítsek az érintett embereknek, hogy megôrizhessék a
bátorságukat. Rögtön hozzá kell tennem azonban: nem számítottam arra, hogy még
életemben összedôl a szovjet tömb, a Varsói Szerzôdés. Ennek megfelelôen voltam
meglepett és boldog 1989-ben, miután most megnyílt a lehetôség, hogy új Európát
építsünk.
Hát, ami azt illeti, Ausztriában, de nyugaton másutt sem mondhatja el magáról
sok politikus, hogy a térségben a kapcsolatok ilyen sűrű hálóját hozta létre, mint
ön.
Ez azért van így, mert 1967-tôl kezdtem ezt a munkát részben a
véletlen folytán elôször Csehországban, illetve azon belül Prágában, majd
következett Lengyelország, Magyarország, Szerbia, módszeresen, mert lenyűgözött a
feladat. Utána, 1989-tôl pedig kézenfekvô volt, hogy ebben az irányban menjek
tovább. Ehhez idônként hivatalos megbízatást is kaptam, hiszen az osztrák kormány
uniós bôvítési biztosa vagyok, ellátom a koordinátori szerepkört a
Délkelet-európai Együttműködési Kezdeményezésben. Ez utóbbiban az amerikaiak
jóvoltából azon próbálkozom, hogy a stabilitási paktumba bevigyem a magunk
tapasztalatait. Végül pedig, miután kiváltam a kormányból, átvettem a régóta
létezô Délkelet-Európa, illetve Duna-medence Intézet vezetését. Tehát szinte
készen kaptam az adottságokat, amelyekre támaszkodva még jobban kialakíthattam a
személyes kontaktusokat.
Hadd tegyem fel közbevetôleg a kérdést: nagyon csalódott volt, amikor fel
kellett adnia az alkancellár tisztségét?
Nem. Eléggé ismerem saját magamat, biztosan nem voltam könnyű ember a saját
pártom részére. Megvannak a magam nézetei, és meglehetôsen ellentmondásos
körülmények között választottak meg. Nálunk ritkán fordul elô, hogy két jelölt
indul. Én 57 százalékot kaptam, és ez eleve magában hordozta, hogy a vereséget
szenvedett tábor lesi, mikor adódik az alkalom, hogy félrerakjanak az útból. De nem
voltam kiábrándult. Elértem a politikában mindent, ami lehetséges volt. És most
nagyon megtisztelô tisztségeim vannak, amelyeket nem tölthetnék be, ha nem szereztem
volna meg hozzájuk a kellô tapasztalatot és ismereteket.
Szelestey Lajos
Copyright© Európai Utas-2001