AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
45.
Úgy tűnik, Szerbiában a nyolcvanas évektôl kezdôdôen a Közép-Európa-kérdés a tabutémák közé került. Ebben az idôszakban hol Anglia, hol Franciaország, de idônként még az USA is nagyobb rokonszenvet élvezett, mint a közönséges szitokszóvá váló Közép-Európa. Igaz, elôtte sem volt az érdeklôdés középpontjában, ami arra figyelmeztet, hogy folyamatos tartózkodás mutatkozott e régió iránt. Magától értetôdô tehát, hogy a jugoszláv konfliktus kezdetén a hasonló jellegű szlovén vagy horvát kezdeményezéseket Belgrádból gyanakodva figyelték. Nem volt ez mindig politikai jellegű, sokszor inkább a kulturális elzárkózás jellemezte, ami még inkább igazolja a feltételezést, hogy civilizációs tünetrôl és ellentmondásról van szó. A szerbiai értelmiség a hetvenes évek élénk kapcsolatai ellenére nem kapcsolódott be a közép-európai ellenzéki értelmiségi mozgalmakba abban az értelemben, hogy a közös közép-európai örökségre hivatkozott volna. Mindez azt mutatja, hogy a tartózkodásnak a politikán túlmutató mélyebb gyökere van, amely meghatározta az uralkodó vélekedéseket, amelyek szerint Szerbiát civilizációs okok folytán közösítették ki az európai térségbôl, tehát valójában a kommunizmus utáni katolikus elôretörés áldozata lett. Ezt a vádat a legrangosabb értelmiségiek fogalmazták meg.
Közép-Európával szemben
A vád azért is paradox, mert Szerbia habár történelme folyamán mélyen a
balkáni történésekbe ágyazódott éppen a XX. században, pontosabban a
versailles-i békeszerzôdés után, meghatározó módon nyugati legitimitással lépett
be a közép-európai problémavilágba. A XX. században nem akad még európai állam,
amelyik nagyhatalmi akarattal ilyesféle nagy esélyt nyert, mint a Szerb Királyság
1918-ban. Bizonyos korszakokban kiválóan tudott élni elônyével, fôleg a második
világháború után, amikor a jaltai alkunak köszönhetôen az erôteljes
modernizációs trendek egyszeriben a régió elôremutató paradigmájává tették. Ez
azonban Szerbiában elmélyítette a hagyomány és a modernizáció közötti
szakadékot, a felülrôl irányított kommunista modernizációból ellenállhatatlan
erôvel ugyancsak felülrôl irányított antimodernizáció lett. Így került Szerbia az
ezredfordulón az 1918-ban egyszer már feltérképezett válaszút elé.
Szerbia a XIX. században elsôsorban balkáni ország volt, 1918-cal kezdôdôen azonban
közép-európai ország (is) lett. A roppant nagy, mondjuk így: történelmi
fordulópont dilemmája az volt, hogy Szerbia fel tudja-e dolgozni ezt a változást.
Képes lesz-e élni azokkal az esélyekkel, amelyeket kivívott magának? Képes lesz-e
balkáni identitását ötvözni a közép-európaival?
A közelmúlt balkáni háborúinak elemzésekor ez a kérdés alig vetôdött fel, mert
az elemzôk nem akarták tudomásul venni, hogy Jugoszlávia felbomlása mélyen
beágyazódott annak megszületésébe. A külföldi analitikusok Milosevi´c
nacionalista elitjére hárították a felelôsséget, a hazai rendszerbírálók pedig
Milosevi´c bolsevista elitjére, a titoizmusra, továbbá a Nyugat bomlasztó
szándékára helyezték a hangsúlyt.1 Csak újabban születnek szórványos, ám nem
lebecsülendô kísérletek, amelyek Szerbia drámáját, s vele együtt Jugoszlávia
felbomlását közép-európai perspektívákból értelmezik. E szempontok
érvényesítésével vonják le azokat a tanulságokat, amelyek felhasználhatóak
lesznek a XXI. századi Szerbia további útjának feltérképezésére.
Ennek függvényében a Helsinki Bizottság kiadványa, az El nem sajátított lecke2
fontos kísérletet képvisel. A kiadvány bevezetô írásának szerzôje, Charles Ingroa
a daytoni egyezmény után, vagyis 1996-ban Közép-Európa sajátosságainak
figyelembevételével vázolja fel a térség problémáit, ebbe helyezi bele Szerbia
dilemmáit is. A kiadvány másik tanulmánya,3 Lazar Vrkati´cé pedig arra helyezi a
hangsúlyt, hogy melyek azok az eszmetörténeti tényezôk, amelyek ellehetetlenítették
a szerbiai esélyeket, s ma is gátat képeznek minden változás elôtt.
Ingroa a versailles-i békeszerzôdést Közép-Európa szempontjából a
legszerencsétlenebb megoldásnak tartja, amely nemcsak egy újabb világháborút
robbantott ki, hanem a nemzetállamok kialakításával balkanizálta az egész
térséget. Nemcsak a régi konfliktusokat nem oldotta meg, hanem újakat is teremtett,
növelte az etnikai feszültségeket, kilátástalanabbá tette a térség kisebbségeinek
helyzetét. Úgy véli, hogy sokkal távlatosabb megoldást jelentett volna az itteni kis
népek konföderatív államba való tömörítése, vagyis a Monarchia
konföderalizálása. Ezt az elmulasztott fejlôdésszakaszt nem lehet
megkerülni, s Ingroa úgy látja, hogy a balkáni és a közép-európai országoknak
kisebb vagy nagyobb szövetségekbe kell tömörülniük. Természetesen rákérdezhetünk
arra, hogy az új európai egyesülés küszöbén mennyire idôszerűek Ingroa
elvárásai, annál is inkább, mert a rendszerváltást sikeresen lebonyolító országok
közül többen máris az EU-kapu elôtt várakoznak, eszük ágában sincs tehát
múltjuk traumatikus történelmi-szerkezeti problémáival veszôdni. Hovatovább azt is
tudomásul kell vennünk, hogy a régió országaiban a tíz évvel ezelôtti
Közép-Európával kapcsolatos érdeklôdés és várakozás alaposan megcsappant, ez
történt még a kulturális életben is, amely legjobban ôrizte a közös emlékezetet.
Mintha a purgatóriumba senki sem akarna belépni, hanem egyenesen a mennyországba
kívánna betörni. Ez az út nem irreális, ám nem jelenti azt is, hogy annak
egyik-másik szakaszát meg kellene kerülni. Ingroával egyetemben úgy véljük, hogy az
európai út és a közép-európai út nincs ellentétben egymással, elkerülhetetlenül
felbukkannak bennük bizonyos átfedések és természetesen sajátosságok is, amibôl az
következik, hogy az európai utat csakis a közép-európai útszakaszok révén lehet
megtenni. A nagy ugrás ugyan végrehajtható, de következményeivel számolni kell. Erre
Szerbia a legjobb bizonyíték.
Szerbia XX. századi drámája az volt, hogy nem sikerült ezt az ötvözetet
megteremteni. A kettôsség feszültséget szült, de nem tudott valamiféle közös
nevezôre jutni. Kialakult a modern Szerbia politikai prekoncepciója, amely egyre nagyobb
feszültségbe került a hagyományos és valóságos Szerbiával. Lazar Vrkati´c
elemzése a kudarc okait boncolgatja. Szerinte Szerbia elsôsorban azért nem tudott
közép-európai esélyeivel élni, mert nem volt képes alkalmazkodni azokhoz a
lehetôségekhez, amelyeket a versailles-i béke felkínált neki, ami azzal járt, hogy
Szerbia Jugoszláviát a Közép-Európa-gondolattal szemben kívánta létrehozni. Úgy
kívánta megalkotni az új államot, hogy közben maga nem alkalmazkodott hozzá, ezért
mindent elveszített. Ha alkalmazkodott volna, akkor saját társadalmának jelentôsége
révén kamatoztathatta volna új tôkéjét. Vrkati´c mindezért a szerb
konzervativizmust hibáztatja, amely elmélyítette a szerb nemzeten belüli
kettôsséget: egyrészt a szerb nemzetnek a szerb államon kívüli polgári
kultúráját ez esetben fôleg Vajdaságra gondol , másrészt a
történelmi Szerbia nemzetpolitikai hagyományát.
Ez a következtetés igen logikusnak tűnik, s valójában a Versailles utáni Szerbia
legfájdalmasabb kérdésére tapint rá. Az uralkodó diskurzus ugyanis arra törekedett,
hogy az újonnan csatolt részeket kiszakítsa Közép-Európából, s nem arra, hogy
általuk maga is csatlakozzék hozzá. Ezt a szemléletet képviseli a legtekintélyesebb
szerb történészek egyike, Milorad Ekmedzi´c, aki már 1969-ben, az
OsztrákMagyar Monarchia felbomlásáról szóló zágrábi tanácskozáson a szerb
nemzet történetét a Szerbia által létrehozott Jugoszlávia és a
Közép-Európa-gondolat egymással kibékíthetetlen ellentéteként írta le.4 Ez,
írta, kiderül már az elsô világháború befejezése elôtt, amikor Nikola
Pasi´c, a vezetô szerb politikus szembekerült azzal az amerikai tervezettel, hogy
az OsztrákMagyar Monarchiát nem szétverni kell, hanem modernizálni és
kibôvíteni. A modernizáción elsôsorban a föderalizációt értette. Az amerikaiak
szerint ugyanis a közép-európai és a balkáni térségben létrejövô új
nemzetállamok veszélyt jelentenek az európaai békére.
Nagy-Szerbia mint polgári alternatíva
Wilson feladta a tervét, egyrészt az angolok és fôleg a franciák nyomására, akik
attól tartottak, hogy a rekonstruált Monarchia is Németország szövetségesévé
válik. A közbejött bolsevik forradalom pedig akkora ismeretlent jelentett a Nyugat
számára, hogy a továbbiakban nem mertek kockáztatni a Monarchiával. A Monarchia
uralma alól szabaduló kis népek nyomása is igen erôs volt, ezenkívül a
különbözô hadbalépési ígéretek is akadályt jelentettek.
Nikola Pasi´c ezeket az ismert ellenérveket sorakoztatta fel az amerikai
diplomácia elôtt, amely nagy gyanakvással fogadta a jugoszláv egyesülés eszméjét.
Pasi´c külön hangsúlyozta, hogy a Balkánon csak az erôs Jugoszlávia
ellensúlyozza a német befolyást. Ekmedzi´c szerint a wilsoni politika
következetes megvalósulása a legnagyobb csapást jelentette volna Szerbiára, így
tehát érthetô, hogy az amerikai elnök beszéde után a szerb politikusok között
valóságos pánik tört ki, három miniszter azonnal benyújtotta a lemondását, amit
csak Pasi´c hosszas rábeszélése után vontak vissza. Az amerikai terv azonban
végsô fokon engedményre ösztökélte Pasi´cot, aki a föderatív Jugoszlávia
megalkotásába is belenyugodott volna. Erre nem került sor, mintegy huszonöt év múlva
a kommunisták fogadták el. Pasi´c nem kényszerült rá a végzetes
kompromisszumra, mert Wilson Közép-Európa-tervébôl nem lett semmi, tehát a
föderatív Jugoszlávia is lekerült a napirendrôl. Ekmedzi´c a föderatív
Jugoszláviát Pasi´c nyomán kényszernek tartotta. Ez a koncepció
a kilencvenes években erôtejesen újjáéledt.
Hogy miért jelentette a wilsoni terv Szerbiára a legnagyobb csapást, azt
Ekmedzi´c egy késôbbi, 1991-ben írt tanulmányában fejtette ki részletesen.
Pasi´c Szerbia és a Közép-Európa konfliktusát Garasanin elhíresült
Nacertanijájának (Tervezet) elemzésével kezdi. Az 1830-ban írott, kezdetben
titkos dokumentum a szerb nemzeti célokat az összes idegen államban élô szerbek egy
államban való tömörítésében határozta meg. Akkor már viszont nem az Ottomán
Birodalom képezte a legfôbb akadályt az egyesülés elôtt, hanem a Monarchia. Ennek
szellemében Ekmedzi´c nevezetes tanulmánya leszögezi, hogy a szerb nemzet
sohasem mondhat le arról, hogy egy államban éljen; vagy egy külön szerb állam
keretében, vagy pedig Jugoszlávia keretében. Az utóbbi alatt akkor már a Szlovénia
és Horvátország elszakadása utáni maradék Jugoszláviát értette, azzal a
megszorítással, hogy Horvátország szerbek által lakott részei ehhez a
Jugoszláviához tartozzanak. E terv megvalósulásának a legnagyobb akadálya a
Közép-Európa-gondolat volt, egészen pontosan: a katolikus Közép-Európa, amelyet az
elmúlt évszázadokra nézve a szerb nemzet legnagyobb ellenségének nevezett. Szerinte
a katolikus szecesszionizmus képviseli a szerb nemzet földarabolásának s
Jugoszlávia szétbomlasztásának a tényezôjét.
Vrkati´c részletesen elemzi ennek a politikai filozófiának a buktatóit. Úgy véli,
hogy a szerbiai politikai konzervativizmus valójában a szerb nemzeti célok
szolgálatába állította a versailles-i Jugoszláviát, ami a többi nemzeti közösség
ellenkezését váltotta ki, olyképpen is, hogy körében is létrehozta ugyanazt a
politikai konzervativizmust, amely kísértetiesen végigvonul a szerb nemzet
történetén Jugoszlávia megalakulásától kezdve egészen Jugoszlávia
széthullásáig, vagy még pontosabban a Nacertanijától a Szerb Tudományos
Akadémia nevezetes Memorandumáig. S ma is eleven, amikor a feltételek megváltoztak.
Ennek a konzervativizmusnak az ismertetôjegye az erôsen központosított állam, a
félelem a föderalista és a konföderalista eszméktôl, s tegyük hozzá:
Közép-Európától. Ilyen értelemben a titoizmus saját korlátaival egyetemben
radikális szakítást jelentett ezzel a hagyománnyal.
A polgárosodás jellegét azonban mi sem jellemzi jobban, mint az, hogy Garasanin
programját Latinka Perovi´c5 kutatásaiból tudjuk egy igen csonka
polgári réteg tűzte zászlajára. A Nagy-Szerbia tehát a polgárosodás eszméje! Ezt
a polgári réteget az állami értelmiségiek, a tisztviselôk testesítették meg. A
szocialista eszmék kezdetben nem ezen a nyomvonalon fogalmazódtak meg, hiszen Svetozar
Markovi´c eleinte a konföderatív megoldások híve volt és a Nagy-Szerbia ellenzôje,
de mivel munkásosztály ugyanúgy nem létezett, miként polgárság sem, végül is a
szocialista örökséget a szerb narodnjik mozgalom, vagyis a populista Radikális Párt
sajátította ki. Ez ugyancsak a Nagy-Szerbia koncepcióját fogadta el de
modernizáció nélkül. A polgári irányzat a modernizáció elfogadása révén vált
nacionalistává, a populista pedig a modernizáció elutasítása árán jutott a
nacionalista konklúzióhoz. Igazi alternatíva tehát nem volt.
Ezért várta Szerbia 1918-at felkészületlenül. A kétféle nacionalizmus idônként
párhuzamosan egzisztált egymás mellett, idônként pedig egymással szembekerülve a
polgárháború szélére sodorta Szerbiát, az egyik a másikkal vitázva nem tudott
megnyugtató választ találni a szerb társadalom kérdéseire. Így történhetett meg,
hogy a kommunista modernizáció a nyolcvanas évekre a Nagy-Szerbia vágyképét
elevenítette fel, a populizmusba torkolló nacionalizmus pedig Szerbia legnagyobb
katasztrófájának Jugoszláviát nevezte, s végzetes hibának tartotta, hogy Szerbia
belement a Nyugat játékába, vagyis elfogadta a jugoszláv államot,6 ahelyett hogy
Nagy-Szerbiát alkotta volna meg az elsô világháborút követô nagyon kedvezô
idôszakban.
Jugoszlávia tehát azoknak az erôknek köszönheti szétesését, amelyek létrehozták.
Szerbia tehát magára maradt az elsô világháború utáni dilemmákkal. A XXI.
században kell tehát megoldania mindazokat a problémákat, amelyeket a XX-ban
elmulasztott.
Copyright© Európai Utas-2001