AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
45.
A VISEGRÁDI CSOPORT ÉS AZ EURÓPAI INTEGRÁCIÓ
Kelet-Közép-Európa számos lakója természetesnek és magától értetôdônek
ítéli, hogy országai az Európai Unióba törekednek. A tömegtájékoztatási
eszközök idôrôl idôre beszámolnak a csatlakozási tárgyalások pillanatnyi
állásáról, mérlegelik a belépés elkerülhetetlenül megfizetendô árát és
várható elônyeit, és megvitatják a közösségi joganyagot. Nagy városokban és
kisebb településeken egyaránt mind több helyen tűnik fel a kék alapon sárga
csillagokat ábrázoló embléma. Nincs politikai beszéd, amelyben ne szerepelne az
európai integráció kifejezés, sôt a szókapcsolat mára a lengyelek,
magyarok vagy litvánok hétköznapi szókincsébe is behatolt.
Olyannyira hozzászoktunk a küszöbön álló csatlakozás gondolatához, hogy könnyen
megfeledkezünk arról, hogy a vasfüggöny leomlása után az európai együttműködés
új alapelvei messze nem voltak olyan egyértelműek, mint amilyennek jelenleg tűnnek. A
kilencvenes évek elején még nem volt világos, milyen formát öltenek majd az új
kapcsolatok a biztonság vagy a gazdasági együttműködés területén. Még álltak a
berlini fal maradványai, Lengyelországban, Csehszlovákiában és Kelet-Németországban
még szovjet csapatok állomásoztak, és a vezetô közép-európai politikusok, köztük
Václav Havel, úgy gondolták, hogy a Varsói Szerzôdés megszűnése a NATO végét is
jelentheti.
Széles körben elismerték, hogy a KGST korlátozásaira már nincs szükség, sokan
azonban úgy gondolták, hogy a KGST-t nem lehetetlen valóban nemzetközi gazdasági
szervezetté átalakítani. Komoly elemzôk is azon a véleményen voltak, hogy a volt
szovjet blokk országai könnyebben tudnak majd bekerülni az EU-ba, mint a NATO-ba. Lech
Walesa a rá jellemzô spontaneitással még egy NATO-II és EU-II gondolatát is
felvetette.
Az európai együttműködésre vonatkozó vélemények és várakozások e
sokféleségének tükrében Lengyelország, Magyarország és Csehszlovákia azon
döntése, hogy létrehozzák a visegrádi csoportot, a véleményközösség
erôsítésének példájaként értékelhetô. E lépésben az a meggyôzôdés
fejezôdött ki, hogy a regionális szintű közeledésre mindenképp szükség van,
bármilyen forgatókönyv valósuljon meg az európai integrációt illetôen. A három
államelnök 1990. áprilisi pozsonyi és 1991. februári visegrádi találkozóján
meghozott döntések azt mutatják, hogy a hasonló rendszerváltozásokat átélô,
hasonló történelmi tapasztalatokon osztozó és hasonló politikai prioritásokat
megfogalmazó országok természetes módon érdekeltek egy kommunikációs,
koordinációs és tapasztalatcserét elôsegítô rendszer kiépítésében. A
Visegrádon elfogadott zárónyilatkozatból az a meggyôzôdés világlik ki, hogy a
regionális együttműködés javítja az európai struktúrákhoz való csatlakozás
esélyeit.
Az integráció szempontján kívül a három érdekelt államot más okok is vezérelték
a regionális együttműködés megteremtésekor. A lengyel fél azért is támogatta a
visegrádi csoport létrehozásának gondolatát, mert szerette volna, ha Közép-Európa
önállóan is megjelenik az európai politika színterén. Úgy érzem, a múltban ez a
térség, ahol annyi különbözô hatás és politikai fogalom találkozott egymással,
talán éppen emiatt gyakran nehezen tudott hangot adni saját érdekeinek. A lengyel
támogatás másik oka az lehetett, hogy Lengyelország szeretett volna megszabadulni
attól a történelmi sztereotípiától, amely az országot a KeletNyugat tengelyen
és egy északi irányú orientáció keretében helyezi el. Motiváló tényezô volt az
a félelem is, hogy a térségben újjáélednek a nacionalista tendenciák, és ez
ellenségeskedést szül a szomszédos országok között. Egy másik fontos indíték az
volt, hogy szükségesnek látszott egybehangolni a Szovjetunióval kapcsolatos
politikát, különös tekintettel a szovjet csapatok kivonására. A csoport tagjai azt
az igényt is megfogalmazták, hogy erôsebb gazdasági kapcsolatokat építsenek ki
egymással. Így a visegrádi deklarációban megfogalmazott együttműködés gazdasági
aspektusaként létrejött a CEFTA, a Közép-Európai Szabadkereskedelmi Társulás.
Sajnos, 1992 után a visegrádi együttműködés sorvadásnak indult. Az eredeti célok
egyike az volt, hogy a társulás legyen olyan kísérleti terep, ahol a három érintett
ország a gyakorlatban kipróbálhatja az Európai Unión belül érvényes
együttműködési formákat ez a cél azonban nem tudott megvalósulni. A
visegrádi országok közötti elhidegülés több okkal is magyarázható. Fontos
tényezô volt Csehszlovákia felbomlása, és hogy a két újonnan alakult állam
igyekezett minél jobban hangsúlyozni szuverenitását. A kilencvenes évek közepén a
szlovák politikát beárnyékolta, hogy a demokratikus normákkal összeegyeztethetetlen
döntések születtek. Feszültségek jelentkeztek Pozsony és Budapest között az
etnikai kisebbségek ügyében. A fô ok azonban a vezetô politikusok fôleg
Václav Klaus kormányfô azon meggyôzôdése volt, hogy a regionális
struktúrák kiépítése lassíthatja a NATO-hoz és az Európai Unióhoz való
csatlakozás ütemét. A cseh kormányfô úgy gondolta, hogy egy jól felkészült állam
önállóan könnyebben tud csatlakozni az euroatlanti szervezetekhez, mint ha megpróbál
együttműködni a többi tagjelölt állammal. Ez a hozzáállás a visegrádi országok
fokozatos elhidegüléséhez vezetett.
Lengyelország csalódottan fogadta ezt a fordulatot. Álláspontunk az
elhidegülés évei alatt nem változott: Varsó mindvégig úgy gondolta,
hogy az együttműködésbôl származó elônyök messze felülmúlják az esetleges
hátrányokat, így mindent meg kell tenni a regionális együttműködés
újjáélesztése érdekében. Akár azon az áron is, hogy az egyik résztvevô
Szlovákia széke ideiglenesen üresen marad. Bronislaw Geremek külügyminiszter
parlamenti beszédében 1999 áprilisában így fogalmazott: A visegrádi
együttműködés keretei között mélyebb kooperációra törekszünk partnereinkkel,
konzultálunk egymással az EU-bôvítés témakörében, és folytatjuk a NATO-n belüli
együttműködést
Szilárd alapokra kívánjuk helyezni a visegrádi
együttműködést az infrastruktúra fejlesztését célzó, vízumpolitikai és
nemzetgazdasági projekteken keresztül.
Az 1998-as cseh kormányváltás, majd az egy évvel késôbbi szlovák politikai
áttörés nyomán a visegrádi csoport együttműködése újabb lökést kapott. Míg a
kilencvenes évek elején a térségi struktúrák kiépítését az államfôk
kezdeményezték, a visegrádi együttműködés újjáélesztése már a négy tagállam
kormányfôinek érdeme. 1998 októberében Budapesten, majd csaknem egy évvel késôbb a
szlovákiai Javorinban a tagállamok kormányfôi megvitatták a megújított
együttműködés programját. Itt külön figyelmet kapott Szlovákia azon törekvése,
hogy csatlakozzon a NATO-hoz. A további célok közé tartozott a schengeni egyezmény
normáinak bevezetésével kapcsolatos együttműködés, az Európai Biztonsági és
Védelmi Identitással kapcsolatos kérdések közös elemzése, az egyes államok
belbiztonságát érô fenyegetések értékelése, a környezetvédelmi együttműködés
és a kulturális kooperáció mindez a Visegrádi Alap finanszírozásában.
Ma a visegrádi együttműködés különbözô kormányzati, parlamenti és
önkormányzati szintű kapcsolatok hálózatát foglalja magában. Rendszeresek a
kormányfôk, miniszterek és külügyi bizottsági elnökök közötti találkozók. A
Visegrádi Alap százával bírálja el a közép-európai kultúra és tudomány
elômozdítását célzó pályázatokat.
Az eddig elhangzottak és a jelen konferencia egész témája felveti a kérdést: mi
lehet a szerepe a visegrádi csoportnak a jövôben? Az EU-csatlakozással vége szakad-e
a csoport létének, vagy pedig új dimenzióval gazdagodik az együttműködés?
Megôrzi-e a csoport különállását az egységes Európán belül? Magam azok
táborához tartozom, akik azt vallják, hogy a visegrádi együttműködés azután is
működôképes marad, hogy Lengyelország, Csehország, Magyarország és Szlovákia az
EU teljes jogú tagjává válnak. Ezt az álláspontot számos érv támasztja alá. Íme
néhány ezek közül.
Ha a négy tagország nem egyszerre válik az EU tagjává, úgy a fejlettebb tagországok
feladata lehet, hogy támogassák az elsô körben nem bekerült partnerállam vagy
-államok törekvéseit. Ebben a helyzetben a négyek közötti kölcsönös támogatás
az uniós tagok között is elismerést váltana ki, mivel a négyek érett, közösség
iránt elkötelezett hozzáállását s a térség és Európa egésze iránt érzett
felelôsségérzetét tanúsítaná. Egy nemzetközi szervezeten belüli közös
érdekképviselet és fellépés jelentôségét jól mutatja, hogy a három új
NATO-tagország Szlovákia csatlakozását támogató fellépése kedvezô fogadtatásra
talált.
Kétségtelen, hogy az uniós csatlakozás folyamatában országainknak sok hasonló vagy
azonos problémával kell szembenézniük mind a külpolitikában, mind a belpolitikában.
Együtt minden bizonnyal könnyebb lesz ezekre a problémákra megoldást találni, mint
külön-külön. Ami a külpolitikát illeti, az egyik legfontosabb kérdés az, hogy
miként lehet alkalmazkodni az uniós követelményekhez azokon a területeken, ahol
érdekeink nem esnek egybe teljesen az uniós partnerek elvárásaival. A visegrádi
országok az egyeztetések során itt elsôsorban a mezôgazdaságra, a
környezetvédelemre, a munkaerô szabad áramlására és a szabad ingatlanvásárlásra
koncentrálhatnának.
A visegrádi országok, ha bekerülnek az unióba, számíthatnak majd segélyekre az
uniós költségvetésbôl, ami szintén alapot teremt az együttműködésre. Azt se
feledjük, hogy a visegrádi országok, amennyiben együtt lépnek fel, ötvennégy
szavazattal rendelkeznek az Európa Tanácsban, ami több, mint két nagy nyugat-európai
ország szavazatainak száma. A nizzai csúcson elfogadott döntés értelmében az
együttműködés egy másik formája is külön hangsúlyt kell kapjon: miután négy
újabb partnert találtak, a visegrádi országok még erôteljesebb kooperáció
keretében is érvényesíthetik érdekeiket.
A csatlakozás utáni további együttműködést az egyes államok belpolitikai
problémái is kívánatossá teszik. A csatlakozás széles társadalmi rétegek
életében jelent majd komoly változást. Az új helyzetbôl adódó egyik legfontosabb
feladat a munkavállalók nagy csoportjainak átképzése lesz. Az is nyilvánvaló, hogy
a visegrádi országoknak nem minden egyes polgára fog tudni könnyen alkalmazkodni az
új viszonyokhoz. Ezen a téren tehát szintén igen hasznos lenne az együttműködés
és a tapasztalatcsere, illetve a kölcsönös segítségnyújtás.
Az is megfontolandó, hogy a visegrádi csoport tagországainak nem lenne-e érdemes egy
közös regionális identitás kidolgozásán munkálkodni mind jelenleg, mind az
EU-csatlakozás után. A visegrádi politikai nyilatkozatok és a politikusok találkozói
önmagukban még nem elégségesek ahhoz, hogy az érintett társadalmakban elhintsék azt
a meggyôzôdést, hogy a regionális együttműködés valamennyi résztvevô számára
elônyös. A négy fôváros közötti politikai párbeszédet le kell fordítani az utca
embere számára is érthetô és átlátható intézkedésekre. Ennek a célja egyféle
állampolgári komfortérzet kialakítása lenne, ami például
megnyilvánulhatna abban is, hogy a négy visegrádi ország állampolgárai személyi
igazolvánnyal is beléphetnének a másik három állam területére. Az uniós
tagországok határmenti vidékein máris lehetôség van arra, hogy a szomszédos állam
valutájával fizessen valaki, még mielôtt az eurót bevezették volna.
Az általam legjobban ismert lengyelcseh határon azonban ez egyelôre
éppen hogy megtűrt és így is csak a lengyel oldalon működô gyakorlat. Nincs olyan
közös televíziós műsor sem, amely mind a négy nyelven hozzáférhetô lenne. A
lengyeleknek, cseheknek, szlovákoknak és magyaroknak arra sincs túl nagy esélyük,
hogy hazai sajtótermékeiket megvásárolhassák a többi három tagországban.
Olyannyira meg vagyunk gyôzôdve az angol nyelv elsôdleges fontosságáról, hogy
múzeumainkban, repülôtereinken és pályaudvarainkon nem is tüntetjük föl az
információkat a többi visegrádi ország turistáinak anyanyelvén. A visegrádi
országok közötti közösségi érzés erôsítésének még számos hasonló módja
képzelhetô el. A cél azonban így is világos: egy regionális közösséggel való
azonosulás csakis növelheti a tagok önbecsülését, és megkönnyítheti a
párbeszédet a nagyobb hatalommal rendelkezô, a jelenlegi Európai Uniót képviselô
tárgyalópartnerekkel. Ebben a folyamatban nagy szerep hárul a Visegrádi Alapra.
Vannak, akik aggodalmuknak adnak hangot amiatt, hogy Európa integrációjával és a
nemzeti határok jelentôségének csökkenésével az egyes nemzetek identitása
fokozatosan feloldódik. Az integráció ellenzôi úgy gondolják, az egyesült Európa
valójában uniformizált Európát fog jelenteni. Véleményem szerint az erôs
kölcsönös kapcsolatok és a virágzó regionális együttműködés a legjobb eszköze
annak, hogy ezt a veszélyt elhárítsuk.
De vajon mindez csak a visegrádi típusú regionális együttműködésre vonatkozik?
Természetesen nem. Gyakorlatilag valamennyi olyan érv, amelyet a négy visegrádi állam
közötti együttműködés hasznossága mellett felsorakoztattunk, alkalmazható a többi
közép-európai államra kiterjedô tágabb együttműködési keretre is. A visegrádi
csoport értékes tapasztalatokat halmozott föl, és ezáltal mintegy nemzetközileg
elismert védjeggyé vált. Ennek a kooperációs terméknek a
sikere a többi regionális struktúra esélyeit is javíthatja, és növelheti
jelentôségét Európának ebben a részében. Ez az unió számára egyúttal azt
bizonyítja majd, hogy a politikai átalakuláson keresztülment országok igenis képesek
együttműködni és közösen haladni kitűzött céljuk felé, a többi tagjelölt
számára pedig azt, hogy a közös erôfeszítések meghozzák gyümölcseiket.
Károlyi Júlia fordítása
Copyright© Európai Utas-2001