AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
45.
VÁROSOK, EMBEREK, MŰVEK
A HÁRMAS HATÁR KÖZELÉBEN
Beszélgetések Cesky Krumlovban
Görbe mezô. Talán így lehetne fordítani a Krumme
Aue ónémet kifejezést, amelybôl a kutatók szerint az egyik legszebb csehországi
kisváros, Cesky Krumlov, németül Krummau elnevezése származik. Az
osztráknémetcseh hármas határ közelében található település a
prágai Hradzsinhoz hasonló méretű várával, gótikus, reneszánsz, barokk
belvárosával ma az ország egyik turistalátványossága.
A környék legalább 50 ezer éve lakott. A szláv törzsek valamikor a VIII. században
telepedtek le errefelé, a terület elôbb a cseh fejedelmek tulajdonában volt.
Krumlovról az elsô írásos feljegyzés 1253-ból származik. Akkoriban már javában
folyik a cseh királyok és földbirtokosok támogatásával a német nyelvű lakosság
betelepítése a hegyes-völgyes, gyéren lakott határvidékekre. A telepítések
eredményeként Krumlov és környéke sok más cseh- és morvaországi területhez
hasonlóan német többségűvé vált.
A város történetében meghatározó szerepet játszó Rozmberk (németül Rosenberg)
dinasztia 1302-ben szerzi meg Krumlov tulajdonjogát, hogy aztán háromszáz évig innen
irányítsák a lassan egész dél-csehországra kiterjedô hatalmas birtokot, a központi
hatalommal hol egyetértésben és szövetségben, hol ellene lázadozva. Akkoriban a
város Prága valódi vetélytársának tekinthetô, a huszita háborúk idején afféle
második fôváros, az új vallásal szembeforduló katolicizmus fellegvára.
1602-ben a város viszonylag rövid idôre a Habsburgok tulajdonába megy át, majd a cseh
állami függetlenségnek véget vetô Fehér-hegyi csata után a stájer
Eggenberg-család lesz az új tulajdonos. Nevüket márkanévként máig ôrzi a helyben
fôzött krumlovi sör.
1710-ben öröklés útján kerül a birtok a Schwarzenberkek (németül Schwarzenberg)
tulajdonába. A nagy befolyású a magyar történelembôl is ismert család
kezében marad a krumlovi vár egészen a második világháború végéig. Az új
tulajdonosok idején egyszer még felvirágzik a város és környéke, nagyszabású
rokokó stílusú építkezések folynak, de aztán az 1700-as évek végétôl
megkezdôdik a visszaesés, és Krumlov fokozatosan jelentéktelen, provinciális
kisvárossá válik. Elkerüli a XIX. századi iparosítás is.
Csehszlovákia megalakulása idején a zömmel németek lakta város az önálló
dél-csehországi német megyéhez kerül, amely Böhmerwaldgau néven Ausztriához
szeretne tartozni. Az új állam hatóságai fegyveres erôvel vetnek véget az
elszakadási kísérleteknek, és Csehszlovákia kikiáltása után pontosan egy
hónappal, 1918. november 28-án a csehszlovák csapatok bevonulnak Krumlovba. A városka
az elsô köztársaság idején is éli a jelentéktelen, kissé elmaradott határszéli
települések eseményelen életét, amelynek az egyre erôsödô német nacionalizmus,
majd Hitler hatalomra jutása vet véget. Krumlov és környéke más zömmel németek
lakta csehszlovák területekkel együtt az 1938-as müncheni diktátum értelmében a
Harmadik Birodalomhoz kerül.
A világháború pusztításai elkerülik a várost. Délnyugat-Csehország más
településeihez hasonlóan Krumlovot is az amerikai csapatok szabadítják fel. A helyi
lakosság zöme osztozik a csehszlovákiai németek sorsában, 194546-ban
többségüket kitelepítik. A 15 ezer lakosú városban ma 211-en vallják magukat német
nemzetiségűnek.
A szocializmus idején is elkerüli a várost az iparosítás és a fejlesztés, hiszen
Krumlov és környéke a frontvonalra került, a szomszédban, szinte
karnyújtásnyira van az ellenség, az imperialista, revansista Nyugat-Németország és a
megbízhatatlan kapitalista Ausztria. Ha ipar nem is, katonai létesítmények annál
nagyobb számban épülnek a környéken. A cseh békefenntartó erôkben szolgáló
katonákat és az egyik gyors reagálású hadtestet most is itt képzik ki. A szocialista
fejlesztések elmaradásának egyik pozitív és ma nagyon sokat érô következménye,
hogy Csehországban errefelé a legtisztább a levegô, és a leginkább érintetlen a
természet az emberek elôl negyven éven át szinte teljesen elzárt határhegységben-,
a Cseh-erdôben (csehül Sumavában).
A rendszerváltás után az elmondottaknak megfelelôen kellôképpen elhanyagolt és
lepusztult város szinte egyik napról a másik változott át keresett turista- és
kulturális központtá. A hosszú álomból történt hirtelen ébredés kezdeteirôl
Jitka Zikmundovát, a Cesky Krumlov-i Fejlesztési Alap munkatársát kérdeztem.
Cesky Krumlov valóban olyan város kezdi a választ , amelynek
izgató jelene, gazdag múltja és ígéretes jövôje van. Minden a rendszerváltás
után, 1989-ben kezdôdött. A történelmi városközpontban található háromszáz
műemlék épület mind állami tulajdonban volt, és egyszercsak megkapta ôket a város.
Ki kellett találni, mi legyen velük, mert többségük igen rossz műszaki állapotban
volt. A város készíttetett egy fejlesztési tanulmányt, amely megállapította, hogy a
történelmi városközpontban igen nagy turisztikai lehetôségek rejlenek, s
társaságot alapított Cesky Krumlov-i Fejlesztési Alap néven, amely megkapta a
nagyrészt felújításra szoruló épületeket és infrastruktúrát.
Az alap gazdálkodásának egyik feladata éppen a részleges privatizáció volt
folytatja Jitka Zikmundová. A vagyon egy része azonban továbbra is a
városé, illetôleg az alapé maradt. Jelenleg körülbelül húsz épület van a
birtokában. Már mindet felújították. Ezek mind központi fekvésű épületek, és
azért sem akarjuk eladni ôket, hogy maradjon valami a lakosságnak, az itt élôknek is,
hogy ne váljon a város turisztikai skanzenné, hogy ne csak ékszer- és ajándékboltok
nyíljanak, de legyen élelmiszerbolt, cipész és drogéria is. A maradékot már
privatizálták. Ez úgy történt, hogy a helyi lakosoknak elôvásárlási joguk volt,
utánuk a cseh állampolgárok következtek, legvégül pedig a többi érdeklôdô.
Közismert, hogy a turisztika és a kultúra szorosan összefüggô fogalmak,
kölcsönösen kiegészítik egymást, az egyik erôsíti a másikat. A város is szervez,
tesz valamit, vagy a kultúrát ráhagyja az érintett intézményekre?
A város természetesen támogatja a kulturális életet mondja Zikmundová.
Vagy közvetlenül a helyi költségvetésbôl, vagy áttételesen, hiszen
működik itt egy csomó civil szervezôdés, de termelô vállalat is, amely szervez
kulturális programokat. Cesky Krumlov és a kultúra közé csaknem egyenlôségjelet
lehet tenni. Itt június közepétôl szeptember végéig gyakorlatilag minden este van
valamilyen kulturális esemény. Koncertek, színház, a legkülönfélébb művészeti
találkozók. Az biztos, hogy a kultúra vonzza a látogatókat. Egy város önmagában,
tehát pusztán a házak vagy a kövek érdekesek lehetnek egyszer, de a hangulatot, az
ízeket, a történéseket pont a kultúra hozza. És éppen a turisták és a látogatók
igen fontosak, ha nem egyenesen meghatározóak a magángazdaság részére. A
látogatóktól működnek az éttermek, a panziók, a kulturális létesítmények.
Mindez persze munkahelyeket jelent. Ez nem iparvidék, ez nem iparváros. A
munkanélküliség körülbelül 7 százalékos, az országos átlagnál jóval
alacsonyabb. Ha jól tudom, a lakosság 4050 százaléka a szolgáltatásokból él,
ami egy működô városi gazdaság szempontjából ideálisnak mondható.
Ha már szolgáltatásokról van szó, akkor Csehországban elsôként a sör és a
vendéglô jut az ember eszébe. Cesky Krumlov belvárosában pedig gyakorlatilag minden
házban vendéglô, panzió, étterem van. A konkurencia tehát óriási. Hogy lehet így
megélni? kérdeztem a Na Louzi, vagyis a Pocsolyában nevű népszerű
kisvendéglô tulajdonosát, Miroslav Votrelt.
Az csak a látszat, hogy itt nagyon sok a vendéglô. Krumlov a maga
szépségével, műemlékeivel, látványos várával egymillió-háromszázezer vendéget
fogad évente, tehát az a hetven vendéglô nem is olyan sok. Persze, konkurencia az van,
de azért mindenki megtalálja a saját helyét. Minden vendéglô más. Van itt cigány
kocsma, morva borozó, európai konyha, luxusszálló. Mi a tipikus cseh kisvendéglôk
útját választottuk, azokét, amelyek a két világháború közti elsô
köztársaságban mindennapos részei voltak az életnek. Nem sok maradt meg közülük,
ez az egyik.
Votrel úr aztán ôszinte vallomást tesz, miközben elárulja, hogy teljesen
amatôrként lépett a szakmába, a rendszerváltás elôtt helikopter-pilóta volt, és a
kocsmákat inkább csak vendégként látogatta.
Be kell ismernem mondja , hogy ez a vendéglô nem mindig létezett.
Ez egy mindössze tízéves kocsma egy 570 éves házban. 560 évig itt korábban soha nem
volt vendéglô, különbözô boltok, műhelyek voltak, de vendéglô az nem. A bátyám
a forradalom után megvette a házat, és vele együtt elhatároztuk, hogy kocsmát
alapítunk. És ha már kocsma, akkor legyen cseh kocsma, hiszen Csehországban vagyunk,
azt kellene megmutatni a vendégeknek, hogyan nézhetett ki egy igazi cseh kocsma.
A Pocsolyában megtapasztalt tipikus cseh kocsmahangulat után lépjünk át a szó szoros
értelmében a nemzetközi életbe. A vendéglôtôl alig pár lépésnyire található a
Siroká, azaz Széles utca, ahol az egykori polgári sörfôzde szintén több száz
éves épülettömbjében található az Egon Schiele Művészeti Központ, amely rangos
kiállításaival nemzetközi hírnevet vívott ki magának. A kérdés persze csak az,
hogy eredetileg hogyan született az az ötlet, hogy egy cseh kisvárosban alapítsanak
igencsak nagyra törô tervekkel nemzetközi művészeti központot. A választ Hana
Jirmusovától kapjuk, akinek hivatalos titulusa az, hogy szervezô, de valójában ô a
motorja, a mindenese a kiállítótermeket, művészlakásokat, műtermeket, boltot,
kávézót magában foglaló együttesnek.
Az ötlet a határok megnyitásával jött 1989-ben, sok szerencsés körülmény
összejátszása nyomán. Ekkor találkozott ugyanis két jelentôs személyiség, a nagy
műgyűjtô, az amerikai Serge Sabarsky és az osztrák Gerwald Sonnberger, akinek nagy
múzeumvezetôi tapasztalata van. Ez a két ember dolgozta ki a Cesky Krumlov-i
nemzetközi kulturális központ koncepcióját. Ebbe belekomponálták Egon Schielét,
akit különleges kapcsolat fűzött a városhoz, kigondolták, hogy itt műtermeket kell
kialakítani a kortárs művészeknek, és végül egy sor kalandos úton eljutottunk a
mai állapotokig.
Ezek a kalandok érdekelnének igazán, hiszen nyilván itt is furcsa világ volt a
rendszerváltás idején. A régi szabályok már, az újak még nem érvényesültek,
egész pontosan azt sem lehetett tudni, mit hoz a jövô. Ilyen körülmények között
hogyan sikerült megszerezni a volt sörgyár épületét, hogyan szereztek engedélyeket
és nem utolsósorban persze pénzt?
A legelsô ötlet az volt meséli Hana Jirmusová , hogy berendezünk
egy Schiele-kiállítást Krumlovban, ha már Schiele annyira kötôdött a városhoz. De
amikor láttuk, hogy ez mekkora pénzbe kerül, elkezdtünk gondolkodni azon, hogy nem
érné-e meg jobban egy önálló kulturális központ létrehozása, hosszú távra.
Tárgyalni kezdtünk a polgármesterrel, aminek az lett a vége, hogy adott nekünk egy
nájlonszatyrot, amelyben volt egy csomó kulcs, legalább negyven épület kulcsa. Azt
mondta: valójában mi is szeretnénk valamilyen kulturális központot. Menjenek,
nézzenek ki maguknak egy épületet, ami tetszik. Rengeteg házat megnéztünk, melyik
lenne alkalmas művészeti kiállításra, közben pedig a két említett úr járta a
világot is, hogy pénzügyi támogatókat szerezzen. Az igazság az, hogy az elsô
elszánás, hogy úgy mondjam, az elsô fecske Ausztriából érkezett. Ott mertek
elôször kötelezettséget vállalni arra, hogy beruháznak a Cesky Krumlov-i leendô
nemzetközi kulturális központba. Aztán késôbb jöttek a többiek, az állami
támogatók: a Cseh Köztársaságból, Németországból, de Magyarországról is, és
aztán fokozatosan csatlakoztak a magántámogatók.
Ami Magyarországot illeti, a kecskeméti Kerámia Stúdiónak van itt bérelt
műterme és vendéglakása. Ami pedig a pénzt illeti, a központot fenntartó Egon
Schiele Alapítványt valóban profik vezetik, és nyilván sok potenciális támogatónak
nyitja meg a bukszáját az a tény, hogy az alapítvány élén a milliárdos amerikai,
Ronald Lauder áll.
Mi magánintézmény vagyunk, és persze arra törekszünk, hogy több forrásból
is kapjunk pénzt.
Vannak saját működtetésű üzleteink is, bolt vagy kávéház, amelyek hoznak némi
pénzt, de az nem elég az egyes nagy kiállításokhoz. Persze, megpróbálunk pénzt
szerezni a várostól. Néha sikerül is. Ugyanez a helyzet a Cseh Köztársaság
Kulturális Minisztériumával. Néha ez is sikerül. De az egész világon kutatjuk a
lehetséges támogatókat. Az Egyesült Államokban is van egy csoport, amely támogatja
ezt a központot, és pénzt hajt fel kiállításainkhoz.
Ez a tevékenységük csak elismerést érdemel, és bizonyára sikeres is, hiszen
elsô látásra is megragadó az épület, nem beszélve a lényegrôl, vagyis a
kiállításokról. Nyilván anyagilag sem kis tétel például egy Picasso-tárlat. De
menjünk vissza egy kicsit a múltba. Ön a szervezôje, mindenese ennek a központnak.
Személyesen hogy került kapcsolatba ezzel a tervvel?
Kezdettôl, a legelsô gondolatok megfogalmazásától részese vagyok ennek a
tervnek. Már korábban barátságban voltam Sonnberger és Sabarsky urakkal. Prágában
közösen csináltunk egy nagy Schiele-kiállítást, még 1992-ben, és rengeteget
beszéltünk, gondolkoztunk arról, mit lehetne kezdeni itt Cesky Krumlovban. Amikor
aztán az egész megvalósult, én lettem az, aki cseh nyelvtudásom miatt itt maradtam,
miközben az urak járták a világot, és új ötleteket, terveket gondoltak ki. Én
pedig igyekeztem azokat megvalósítani. Mondom, itt vagyok kezdettôl fogva. Itt voltam a
felújításkor is, amikor az építôkkel kellett tárgyalni. Néha kevertem a betont,
vagy segítettem gerendát hordani. Máskor amiatt telefonálgattam, hogy mit csináljunk
egy befalazott lukkal, merjük-e kinyitni, vagy sem. Így telt a felújítás fél éve.
Én az építkezésen, az urak szerte a világban. Telefonkapcsolatban voltunk. Fél év
után, amikorra megtisztítottuk a terepet, és kiderült, hogy az egykori városi
sörfôzdének vannak 400 négyzetméteres XVI. századi termei, hozzáláthattunk a
múzeumi működtetés részletes gyakorlati koncepciójának kidolgozásához. Gondolja
csak meg: világítás, klimatizáció, biztonsági berendezések és így tovább
Gondolom, minden galériás vágya, hogy híres, vonzó művészeket mutasson be.
És most itt van Frantisek Kupka kiállítása. A Csehországban született, de
Franciaországban meghalt művészt tartják az absztrakt festészet úttörôjének,
róla mondják azt, hogy nagymértékben hozzájárult a XX. századi absztrakt festészet
alapjainak megteremtéséhez. Nem akárkirôl van tehát szó. Hogyan lehet hozzájutni
egy ilyen gyűjteményhez?
Tekintettel arra, hogy magánintézmény vagyunk, megpróbálunk kapcsolatot
létesíteni a hasonló intézményekkel. És, hogy ôszinte legyek, nem volt egészen
véletlen, hogy összetalálkoztunk az Amerikában élô, cseh származású Meda
Mládková asszonnyal, a gyűjtemény tulajdonosával. Az igazság az, hogy ô ajánlotta
fel: Nem akarják az én Kupkámat kiállítani? Hát persze, hogy akarjuk, mondtam.
Ezután már rendkívül egyszerű volt megállapodni, mikor van szabad terminus, hogyan
hozzuk el a képeket és hasonlók. Az itteni installáción már együtt dolgoztunk. Ez
tehát ilyen egyszerű volt.
Azért néha egy kis szerencsére is szükség van?
Hát persze. Tudja, ha az ember rászánja magát, hogy a kultúrában dolgozzon,
vagy inkább vállalkozzon, akkor egy kicsit kalandornak is kell lennie. Ehhez pedig
mindig szükség van egy kis szerencsére. Amúgy az az érzésem, hogy meglehetôsen
nehéz dolog a kultúra területén dolgozni. Elôször is, a kultúrán nem lehet
keresni. Nem tudja például jól megfizetni az alkalmazottakat. Nem lehet
megállapítani, ki mennyi munkát végez. Olyan emberekre van szükség, akik a kultúra
elkötelezettjei, akik az egészet szeretetbôl csinálják, akik hajlandók itt lenni a
hétvégeken és esténként is. És mindehhez támogatásra van szükség, mert a modern
művészet klasszikus műveinek idehozása nem csak elhatározás kérdése. Ezek nagyon
drágák, és a tulajdonosok rendszerint nem hajlandók csak úgy kölcsönadni a
gyűjteményeket. Számunkra ezért is nagyon fontos, hogy Serge Sabarsky és Gerwald
Sonnberger saját kapcsolatait felhasználva megkérte ismerôseit, barátait arra, hogy
gyűjteményeiket kölcsönözzék ki a Schiele Központnak. Így jutottunk hozzá
például a Pablo Picasso-kiállításhoz.
Többször említette a két urat, akik láthatóan kulcsszerepet játszanak,
játszottak a központ életében. A magyar olvasók számára: ki volt Serge Sabarsky,
és kicsoda Sonnberger?
Serge Sabarsky Bécsben született amerikai. A harmincas évek végén emigrálni
kényszerült. Kétéves franciaországi tartózkodás után továbbment az Egyesült
Államokba. Aztán az amerikai inváziós csapatokkal tért vissza a második
világháború idején. Megkapta az amerikai állampolgárságot. Aztán megtörtént az a
csoda, hogy egy ember, aki a semmibôl kezdte, nagyon gazdag és sikeres lett.
Építészként indult, de viszonylag hamar saját galériát nyitott New Yorkban, amely a
német és osztrák expresszionizmusra specializálódott. És tényleg nagyon-nagyon
sikeres lett. Életének utolsó húsz évében már nem is foglalkozott a galériával,
hanem hatalmas magángyűjteményét kölcsönözte ki a világ legkülönbözôbb
múzeumainak. Az egész világon kiállított, Japánban, Franciaországban,
Németországban, Ausztriában, Izraelben és persze Csehországban is. Az egyik utolsó
nagy tette, ami sok gondot és sok örömet is okozott neki, az éppen a Schiele Központ
létrehozása volt. Sonnberger úr osztrák. Amikor a Schiele-terv kialakult, Passauban
dolgozott, az ottani Modern Művészetek Múzeumának igazgatójaként, és ott
ismerkedett össze Sabarsky úrral. Én pedig a határok megnyitása után ismertem meg
ôket, és itt kezdôdött az együttműködésünk.
Egon Schiele mostanában igazán felkapott művész. A műveit bemutató
kiállítások mindig a sikeresek közé tartoznak. Műveinek reprodukciói ott vannak
minden művészeti terméket árusító boltban. De valójában mi kötötte Schielét
Krumlovhoz, milyen volt a művész és a város kapcsolata?
Az általános vélekedéstôl eltérôen Schiele nem Cesky Krumlovban született.
Anyja született itt, és Schiele gyerekként került a városba. Gyakorlatilag egész
életében visszajárt ide. Azt lehet mondani, hogy nem létezett még egy olyan város,
amely annyira hatással lett volna rá, mint éppen Cesky Krumlov. Amikor 21 éves volt,
1911-ben elhatározta, hogy örökre itt telepszik le. Akkor Krumlovnak 8000 lakosa
lehetett, és mindenki örült annak, hogy egy bécsi művész lakik majd a városban. De
amikor megjött, és kibérelt egy házat a város szélén, és az emberek látták, hogy
miket fest, látták az aktjait mondom, 1911-ben , az elsô lelkesedés
nagyon gyorsan lehűlt. Olyannyira, hogy a krumloviak megtiltották a gyerekeiknek, hogy
Schielével egyáltalán szóba álljanak. Teljes bojkott sújtotta, senki nem köszönt
neki az utcán, és Schiele három hónap múlva elutazott. De ezután is minden évben
visszatért, egézen korai haláláig. A krumlovi motívumok nagyon sok képén, rajzán
megjelennek. Nem is tudnám megmondani, melyik közülük a legjelentôsebb, hiszen
létezik jó néhány olajfestmény és rajz, amely Krumlov hatására jött létre. Ezek
közé tartozik a Város a sárga folyónál, a Város a kék folyónál, vagy a Halott
város című ciklus. Vannak olyan munkái is, ahol a fô motívum valami más, például
a test, de a háttérben ott van Krumlov építészetének egyik-másik motívuma. Tudni
kell azonban, hogy Schiele a város látványát átdolgozta. Láthatunk például egy
létezô utcát, mellette a folyóval, amely azonban a valóságban nem ott folyik. Ezt
egyszerűen áthelyezte. Úgy helyezte át az utcácskákat vagy a folyót, ahogy az neki
kézrejött. A részletekbôl azonban teljesen egyértelmű, hogy Cesky Krumlovról
szólnak a képek.
A Kupka-kiállítás remélhetôleg hamarosan Budapesten is látható lesz, nem kis
részben épp a Schiele Központ közreműködésének köszönhetôen. Mire hívná fel a
majdani tárlatlátogató magyarok figyelmét?
Mindenekelôtt azt javasolnám, mindenki menjen el, és nézze meg a kiállítást.
Ez hatalmas gyűjtemény. Több mint 250 alkotás. Megtekintésükre rá kell szánni az
idôt. Ezeknek az absztrakt munkáknak a nagy része a század elején keletkezett. Kupka
tehát valóban az absztrakt művészet úttörôi közé tartozott. Ezért aztán
tényleg érdemes ezt a kiállítást nyugodtan, sok idôt rászánva megtekinteni, vagy
éppen kétszer-háromszor elmenni, hogy megértsük, miként jutott el a reális
motívumoktól az absztrakcióig.
Udvarhelyi Szabolcs
Copyright© Európai Utas-2001